Lewisplaten op PIR?

Appie Geijn

  • #1
Hulp gevraagd!
Na de asbestsanering waren we onverwacht de vloer van onze gang kwijt. Met grof geweld gesloopt bij het verwijderen van asbesthoudend zeil. We leven nu al een maand in een bescheiden puinhoop. En de klusjesmannen die ik heb gebeld, zitten tot november vol. Zo lang willen we niet wachten.... dus ga ik het zelf doen.
Nou ben ik best handig, maar beton is niet mijn ding. Dus graag jullie advies!
Het gaat om de gang in een oud huis, met (tot voor kort) een gemetselde stenen vloer op zand. Geen kruipruimte. De gemetselde stenen zijn inmiddels verwijderd.
Ik heb nu 17 cm hoogte tot de dorpels. Het idee is: inwateren, 9 cm PIR leggen met tong en groef, dichtplakken met alutape. Dan afdekken met PE folie en vullen met lewisplaten tot 1 cm van de rand. Daarin vloerverwarming op rails en dan afdekken met in totaal 7 cm vezelversterkt snel hardend extra vloeibaar beton via de betoncentrale. Daaroverheen komen vloertegels.
Ik twijfel over de PIR-platen als ondergrond. Geeft dat voldoende draagkracht voor de lewisplaten?
Vergeet ik nog wat?

Ik weet dat een fatsoenlijke betonvloer met een cement deklaag de degelijke oplossing is. Om een aantal redenen werkt dat hier niet, oa omdat de trap, een binnenmuur en enkele dorpels direct op de gemetselde stenen ondervloer zijn gebouwd en nog verder uitdiepen van de vloer geheid tot verzakkingen gaat leiden... en dan gaat t me echt boven de pet.

Graag jullie advies!
 

Marcn88

  • #2
Dampdichte folie leggen op het vlakke zandbed hier de pir platen op dan een wapeningsnet 8x150 en hierop de ruwe betonvloer 8a 10 cm dan hierop met krimpnetten de vloerverwarming en cementdekvloer 6a 7 cm
Die paar cm die extra afgegraven dient te worden zou ik wel doen ipv lewisplaten die zijn voor op balklagen
 

Appie Geijn

  • #3
Dank voor de reactie. Lewisplaat gaat dus niet op PIR? Dat is jammer. En als ik de vloerverwarming schrap, kan ik dan volstaan met alleen de betonvloer, en die dan afdekken met egaline? Kan ik daar dan direct op tegelen?

Nogmaals, dieper graven dan die 17 cm is voor mij geen optie. Dan moet ik het overlaten aan een professional. En het eerst nog 2,5 maand op het zand volhouden...
 

Marcn88

  • #4
Als je in totaal 17 cm tot de beschikking hebt kan het toch prima,
8 cm pir met folie eronder en 8cm betonvloer storten hier kan de vvw ook direct wel in leg deze dan 2 a 3 cm vanaf de bovenkant en zorg dat je de beton meteen netjes vlak afwerkt dan kan hierna direct op de betonvloer getegeld worden.
Een afwerkvloer is niet strikt noodzakelijk op deze manier de vloerverwarming is zo wel aardig traag ivm redelijk veel massa en denk aan de randisolatie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
En lewisplaten voegen niets toe.
 

Appie Geijn

  • #6
Hee, dat is goed nieuws! Ik dacht dat vloerverwarming altijd in de afwerkvloer moest, en dat de buizen niet op de wapening van het beton mochten. Als dat wel kan, is mn probleem opgelost.

Vraag ik me wel af waarom de meeste mensen een afwerkvloer plaatsen. Kost extra hoogte, veel materiaal en werk, droogtijd, en de vloerverwarming werkt ook nog trager.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Het is veel lastiger om een betonvloer mooi vlak te krijgen.
 

Marcn88

  • #8
Maar niet onmogelijk :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu