Metalen garagedeur: primer

Bosco

  • #1
Hallo Klusidee-forum,

Ik wil een metalen garagedeur van een nieuw lakje voorzien. Het is zo'n deur met het bekende verticale patroon van platte stroken, eind jaren 70. Met name op de randen van die stroken begint de verflaag te bladderen en er lijkt wat roestvorming te zitten.

De vraag is welke primer ik het beste kan gebruiken. Ik heb een stukje geschuurd om te zien of de deur gegalvaniseerd is. Het lijkt gewoon ijzer maar ik weet 't niet zeker. Is er een goede primer die op alle soorten metaal én op oude verflagen goed houdt?

Ik heb nu ijzermenie gekocht maar dat kan ik nog ruilen. Graag jullie advies!
Bedankt vast.

Maarten
 

De Bob

  • #2
Deur ontvetten en schuren en ontroesten.
Geheel behandelen met een multiprimer of allgrund metaal primer, grondlak/aflak.(laagopbouw)

U kan ook de al gekochte menie gebruiken op alle kale plekken, daarna grondlak/aflak.
(Stuk goedkoper)
 

Bosco

  • #3
Bedankt voor je supersnelle reactie!

Nog 1 vraagje: is de menie ook geschikt als het gegalvaniseerd metaal is? Of dan toch maar beter Allgrund of multiprimer?
 

De Bob

  • #4
Voor galvaan geen alkydverf gebruiken, maar een epoxy hechprimer, of een primer speciaal voor galvaan.
 

Bosco

  • #5
OK, dank je wel.
Dan gok ik maar dat het gewoon ijzer/staal is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Die deuren zijn gegalvaniseerd.
Ik gebruik als grondlaag een zinkspray, dat werkt makkelijk en is een goede bescherming.
 

Bosco

  • #7
Alle antwoorden combinerend, denk ik dat ik maar een pot multiprimer koop. Dan zit ik voor alle metalen goed.
Bedankt zover!

Maarten
 

Piet de Prutser

  • #8
Nog niet zo lang geleden ook zo'n deur gedaan. Kale plekken met multiprimer bijgewerkt en de rest met standaard alkyd lak. Daar staat op de pot ook bij dat het op metaal kan dus.
 

Bosco

  • #9
Ja, zo ga ik het ook doen!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu