Dakconstructie; gedeeltelijke overkapping

Heinz25

  • #1
Wie kan mij van tips voorzien voor het maken van de dakondersteuning tpv. de veranda. Mijn bedoeling is om een aantal palen te plaatsen waarop een balk komt welke de zolderbalken ondersteunen.

Het dak moet een zadeldak worden, voorzien van dakpanplaten.

Ik vraag me o.a. af hoe ver de zolderbalken kunnen doorlopen over de dragende houtconstructie tpv. de veranda.

 

Willem52

  • #2
Hi,
Als je de balken aan de achterkant goed en stevig verankert kan er niet veel mis gaan. Aan de voorkant van de overkapping zou ik de balken opvangen in een randbalk. Op de hoek een steunpaal aanbrengen. Zie ook de foto als voorbeeld van een steunpaal.

gr. Willem
 

Willem52

  • #3
Hoi,

Mocht de overspanning te groot worden dan kun je altijd nog 1 of meerdere tussensteunpunten onder de randbalk aanbrengen.

gr. Willem
 

Heinz25

  • #4
De schuur wordt ca. 8,50x8,50 m1. Het gedeelte dat een "inpandige veranda" wordt is ca. 3,00x5,00.

Alle muren zijn spouwmuren.

Ik denk zelf aan meerdere palen (ruimte is er genoeg).

Ik zag laatst in een nieuwbouwwijk dat niet alle balken van het dak met muurankers werden vastgezet. Is dat normaal of is dat een fout? Of worden alleen die balken met muurankers vastgezet waar spanten op komen te staan?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Het is normaal dat niet alle balken worden vastgezet. De constructeur geeft dit normaal aan. Bij een overkapping is dit anders omdat er veel meer wind onder kan komen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu