Koude lucht in verlaagd plafond, isoleren armaturen spots?

Jantje88

  • #1
In een verlaagd plafond waait/tocht het koude lucht, vermoedelijk vanuit buiten door aanwezige ventilatie openingen. Deze koude lucht stroomt via de spots in het plafond de kamer in wat de kamer fors doet afkoelen in de winter.

Los van 't feit hoe deze koude wind/stroming te voorkomen in het verlaagd plafond: Zijn er mensen bekend met een oplossing om armaturen waarin de spots zitten te isoleren zodat de koude lucht daar niet meer door de kamer in kan?
 

CV__

  • #2
Dus louter een hypothetische vraag? :?

Je moet gewoon zorgen dat er geen koude lucht je verlaagde plafond in waait.

Of heb je een kanaalplaatvloer waar ze bij de bouw weer eens de kanalen niet dichtgemaakt hebben?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Isoleren van de spots is inderdaad niet de oplossing. Op zoek naar de oorzaak van de tocht dus!
 

Bobbert

  • #4
Toen ik mijn huis ontdeed van alle plafonds kwam ik er ook achter hoeveel het daar achter tochtte.
Er zat een gat in het dakbeschot gerot. Boven de dakgoot zon beetje.
Dat is nu allemaal vernieuwd.

Je komt een hoop tegen als je iets lostrekt. valt altijd tegen.
 

Jantje88

  • #5
Ergens begrijp ik de reactie dat isoleren van de spots niet de oplossing is. Het ventileren van het verlaagd plafond (wat overigens onder een plat dak zit) is echter ook noodzakelijk, toch?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Platdak moet ventileren boven het plafond. Wat voor een dak?
 

Jantje88

  • #7
Het is inderdaad een plat dak.
 

CV__

  • #8
Tussen plafond en verlaagd plafond? :?

Lijkt mij alleen een aanzet tot condensatie problemen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Platdak met isolatie-of zonder.
Platdak met de dakbedekking op de dakvloer, ventileren.
Platdak met isolatie boven op het plafond ventilatie tussen onderzijde dakvloer en bovenzijde isolatie.
Platdak met isolatie op de dakvloer geen ventilatie in de ruimte tussen plafond en onderzijde dakvloer.
Ja er is veel keus in Nederland niet alleen toetjes in de supermarkt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Verlaagd plafond hoeft hooguit geventileerd te worden als dit plafond geisoleerd is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu