Betonvloer voor schuurtje

Rob25

  • #1
Goedemiddag mensen.

Ik ga een houten schuurtje met dakpannen zetten in de tuin van 3,5x5 meter.

Daarvoor moet ik een betonvloer storten en ik vraag mij af of een vorstrand wel noodzakelijk is bij ons op de zware klei in Zeeland, je zou immers bijna niet meer weten wat vorst is.
Een vriend van me met ervaring in de bouw zei dat hij dit niet noodzakelijk acht en mede gezien het meerwerk en ingewikkelijkheid van een vorstrand een betonvloer zou storten van 20cm dik met dubbele wapening erin. Een houten tuinhuis wordt hier zelfs meestal op betonbandjes gezet.
Betonnetten heb ik al voldoende, over gebleven van de bouw dus dat is geen probleem.

Dus het plan was folie, isolatie en daarboven 20cm beton met dubbele wapening.
Zijn er experts die mij advies kunnen geven?
 

Rob25

  • #2
Ik kreeg dit nog van iemand anders te horen, wat vinden jullie daar van?

In ieder geval zal het met isolatie onder de betonplaat in een onverwarmd tuinhuis kouder zijn in de winter dan zonder isolatie.

Isolatie is dus niet enkel weggesmeten geld, je bekomt er het tegendeel mee van wat je wilt.

Hoe kan dit ? De ondergrond onder de betonplaat heeft winter en zomer een temperatuur van minimum 10° . De betonplaat zal dus langs onder lichtjes opgewarmd worden in de winter en lichtjes afgekoeld in de zomer. Als je nu isolatie hieronder steekt dan kan de betonplaat niet meer beinvloed worden door die ondergrond waardoor het er in de winter kouder zal worden.

Een tuinhuis zonder vloerisolatie is redelijk vorstvrij te houden terwijl het binnen in een tuinhuis met vloerisolatie zeer snel zal vriezen.

En gewapend beton van 20 cm dik is in dit geval zwaar overdreven, 10-12 cm is meer dan genoeg.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Isoleren van een onverwarmde ruimte is niet zinvol.

Als het een tijdje vriest vriest hen in dat tuinhuisje ook.
Maakt daarbij geen verschil of er isolatie onder de vloer zit

Als je echter gaat stoken is het verhaal compleet anders
dan helpt die isolatie uitstekend ook als je enkel in de winter stookt.

juist in klei is een vorstrand sterk aan te bevelen dat houd namelijk veel water vast en zwelt behoorlijk op als het bevriest

verder verhoogt die vorstrand het draagvermogen van de fundering doordat hij de grond onder de vloer opsluit
 

Rob25

  • #4
Bedankt voor je reactie.
Ik ga niet stoken dus vloerisolatie is niet nodig?
En dan is het ook niet zinvol dat ik de wanden isoleer, ik moet straks de binnenkant aftimmeren en dan zou er steenwol in kunnen. Misschien tegen de warmte?
En is een vloer van 20cm niet evenzo geschikt ipv. een vorstrand?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik vind een vorstrand ook niet zo noodzakelijk. Maar een kleine verdieping is weinig extra werk, dus waarom niet. Denk aan 40cm. De vloer zelf kan best een stuk dunner. 10 a 15 cm dik is zat. Wapening onderin leggen op betonblokjes van 3cm.

Je verhaal over de vloerisolatie is in theorie waar. Maar in de praktijk ga je dit verschil niet merken. Als er geen verwarming is, is isolatie sowieso overbodig.
 

Rob25

  • #6
Bedankt voor je reactie.
Ik heb voldoende matten voor 2 keer, het zijn matten van 1cm dikke draad van de poeren, begane grond vloer en verdiepingsvloer. Grote belasting zal er niet zijn dus 1 mat lijkt me dan voldoende met een vloerdikte van 15cm. Vorstrand van 40 diep.
En 30 breed of zo is dat goed?

Het valt me overigens op dat aan hoe meer mensen je het vraagt hoe meer verschillende reacties je krijgt.

En dat is dan bijv. van een vloer van 8cm versterkte vezelbeton zonder wapening en zonder vorstrand tot een vloer zonder vorstrand maar dan 20cm dik met dubbele matten. En weer een ander geeft als advies een vorstrand van 50 diep, 18 cm betonvloer met dubbele matten of 15cm met een enkele mat.
Ik houd me maar aan het advies dat ik hier krijg, bedankt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
De vorstrand hoeft niet zo breed te zijn. Onderin 15cm breed en naar boven toe breder uitlopend wordt meestal gedaan. Het maakt verder niet heel veel uit, maak het jezelf vooral niet te moeilijk.

Logisch dat je meerdere adviezen krijgt, er is namelijk geen standaard oplossing. De verschillen zitten hem met name in afmetingen. Het is maar een schuurtje. Dat kan ook op een paar stoeptegels staan. Dus elk betonvloertje voldoet al.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Een advies moet gebaseerd zijn op toegevoegde waarde van iets, niet of het meer werk is.

Kleigrond kan veel vocht vast houden en dus behoorlijk omhoog komen bij vorst. Je zal dus moeten voorkomen dat de vorst / water onder de vloer kan komen. Dat lukt je alleen met een voldoende diepe vorstrand.
 

Rob25

  • #9
IJkenhout schreef:
Je verhaal over de vloerisolatie is in theorie waar. Maar in de praktijk ga je dit verschil niet merken. Als er geen verwarming is, is isolatie sowieso overbodig.
En vwb. isolatie in de wanden, is dat zinvol? Nogmaals gezegd er komt geen verwarming oid. Maar misschien hou je dan de kou beter buiten als het eens een keer vriest of de warmte? Geld uitgeven voor niets wil ik uiteraard ook niet.
Wat zou u adviseren?
Ik hoop op nog wat goede tips.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Om die ruimte optimaal te houden moet je ervoor zorgen dat de temperatuur van buiten en binnen zo veel mogelijk gelijk blijven. Om goederen te bewaren of op te slaan is eigenlijk alleen een dak voldoende.
Goederen nemen de temperatuur van de omgeving aan, deze blijven langer koud als ze in een een geisoleerde schuur zijn opgeslagen. Stijgt de temperatuur van de omgeving snel zal er op de koude oppervlakken van de goederen condens ontstaan. Voorbeeld bij lage temperatuur met een bril op een verwarmde ruimte binnen lopen. Zodra de glazen de temperatuur van binnen hebben aangenomen is het glas weer helder.
 

Rob25

  • #11
Conclusie: dus geen isolatie.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Even verwarring scheppen: Een reden om wel isolatie te gebruiken is als je in de toekomst de schuur wilt gaan gebruiken als (verwarmde) atelier of werkruimte. Of alleen al voor de verkoopbaarheid.

Het nadeel van een kans op iets meer condens vind ik zelf wel opwegen tegen de meerwaarde van isolatie. Het is uiteraard wel een terechte opmerking. Zorg dus voor een goede (natuurlijke) ventilatie: via wanden in en dak uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu