Wel of geen latei monteren

Dennydm

  • #1
Beste forumleden,

onlangs heb ik kunststofkozijnen besteld die ik een dezer weken wil gaan plaatsen. Echter zit ik met de vraag of ik er alvorens de kozijnen te plaatsen eerst de rollaag zal verwijderen en er lateien in stop (ook op de binnenspouw)
Heb al verschillende meningen gehoord, en heb de lateien al meegenomen in mijn offerte aanvraag. Maar of het wijs is weet ik nog niet, daarom hier mijn vraag.
 

Ralph

  • #2
Geen latei nodig aan de buitenkant i.e.g.
 

Aannemert

  • #3
Inderdaad geen latei nodig. Maar het kan wel, ik zou in dit geval een stale latei gepoedercoat zwart op het buitenblad leggen en de rollaag weer terug metselen zicht blijft dus hetzelfde en het is een verbetering voor je metselwerk erboven en op je binnenblad een stalton of beton latei leggen. Hou er wel rekening mee dat het wel even wat extra tijd in beslag neemt.
 

Ralph

  • #4
Als je van de werkverschaffing bent kan je dat idd doen.
Maar dat gebreek ga je terug zien omdat je de stenen in de kantelaaf ook m oet zagen om die hoeklijn er in te krijgen.
Dat voegwerk krijg je er niet weer zo bij.

Zet je de hoeklijn op een volle laag moet je de rollaag kleiner hakken en binnenblad ook losbreken en ophogen.

Voor zo ver ik het zie ziet het metselwerk er prima uit en doen de bogen/ rollagen hun werk waar ze voor bedoeld waren, ik zou er niks aan doen.
 

Dennydm

  • #5
Bedankt voor het advies!
Dan ga ik het zo laten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Controleer wel even voor de zekerheid of er geen verdiepingsvloerbalken boven het raam liggen. Als er een spouwmuur is, geldt in dat geval het lateiadvies alleen voor het binnenspouwblad.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu