Klimaatkast

Janjansen

  • #1
Hallo allemaal,

ik wil van mijn koelkast een klimaatkast maken.
De verwarming/koeling is geregeld.
Nu nog de luchtvochtigheidsgraad.
Ik ga een hygrostaat aanschaffen die dmv relais 2 apparaten kan aansturen: een luchtbevochtiger en een lucht ONTvochtiger.
Die 2 apparaten, daar gaat mij vraag over: hoe maak ik die?
Ze moeten klein zijn (want onderin de koelkast passen), en elektrisch (liefst 220V) aan te sluiten. De kleinste apparaten die ik kant en klaar in de handel aantref zijn te groot.

iemand ideeën?
 

Bernhard

  • #2
JJ,
Je kan beter een unit gebruiken waarin alle componenten zitten voor verwarmen, koelen, bevochtigen en ontvochtigen. Met een ventilator kan je dan de klimaatkast condioneren. Als je 3 of 4 aparte units gaat gebruiken zal de regeling bizonder lastig zijn.
Bij koeling zal ook de ruimte ontvochtigd worden. Dit moet weer gecompenseerd worden door bevochtiging.
Als bevochting nodig is zal ook koeling nodig zijn omdat met het inbrengen van vocht ook warmte wordt ingebracht. Zo zijn er nog meer situaties waarbij meerdere systemen tegelijk moeten werken.
Ik denk dat een computerkoeling, met koeling verwarmen ontvochtigen en bevochtigen, een optie is. mvgr Bernhard
 

Janjansen

  • #3
Dank voor je reaktie Bernhard.
Je hebt gelijk. Temperatuur en luchtvochtigheid beinvloeden elkaar direkt. Het regelen dient bij voorkeur door 1 unit te gebeuren.
Zo'n unit heb ik ook al op het oog:

Een FOX 301A. 1 brok Koreaanse degelijkheid. Voorzien van een praktisch onleesbare handleiding geschreven door de analfabete half-engelse schoonmoeder van een Koreaan met leesblindheid. Dit apparaat heeft een gecombineerde temperatuur/vochtigheidssensor en stuurt 4 relais aan waar dan weer 4 apparaten op aan te sluiten zijn. Denk ik.
lachen om de manual kan hieronder:

Bernhard, in je laatste regel zeg je dat: "een computerkoeling, met koeling verwarmen ontvochtigen en bevochtigen, een optie is." Kun je dat nog iets toelichten want ik begrijp je daar niet helemaal.
 

Bernhard

  • #4
JJ,
Voor computerruimten worden klimaatunits toegepast. Er zijn types voor hele kleine ruimten. In deze units zit een airco, verwarming, bevochtiging, ventilator en de benodigde regeling.
Met behulp van de ventilatielucht transporteer je dan de vocht, warmte en koude naar de ruimte.
Ik heb een ruimte gemaakt met sandwichpanelen die voor een koelcel gebruikt worden. Met de sandwichpanelen kan je de ruimte groter maken.
De ventilator heeft een grote capaciteit en dan krijg je in een kleine kast een wervelstorm. Dan moet je alles vastzetten. Misschien is dit te groot voor je toepassing. Het kan ook zijn dat de klimaateisen niet zo kritisch zijn. Er hangt wel een prijs kaartje aan. Ben benieuwt waar je op uitkomt.
Ik heb eens uit Japan een onderhoudsmanual gekregen in het Japans. Dat was voor een grote koelmachine. Ik heb deze doorgestuurd naar afdeling onderhoud met de boodschap dat ze strikt vlgs dit manual onderhoud moesten plegen. mvgr Bernhard.
 

Kacheltje

  • #5
Dag JanJansen,
Een luchtbehandelingsunit voor een computerruimte is onbruikbaar.
Deze heeft geen verwarmingsmogelijkheid. Een computerruimte zal altijd zijn warmte kwijt willen omdat ze veel warmte produceren. Bij een deffect stijgt een serverruimte al snel naar de 30 graden.
zoeken naar zo`n unit is vergeefse moeite.

Wat wil je gaan doen in de klimaatkast?
De keuze van de installatie is geheel afhankelijk wat je gaat doen in die klimaatkamer.
Ga je plantjes kweken dan kan het zijn dat een bevochtiger geheel overbodig is omdat de vochtproductie in de klimaatkamer hoog of zelfs te hoog is. Ga je expirimenten uit voeren waarbij veel warmte vrij komt denk zijdelinks aan de serverruimte is een verwarming niet nodig.

Een klimaatkamer moet berekend worden naar zijn specifieke toepassing.
Klakkeloos een antwoord geven op jou vraag is zinloos. Daarnaast zal het niet echt mee vallen om een kant en klare producten te vinden voor een kleine ruimte, en afhankelijk van jou gebruik misschien wel onmogelijk in zo`n kleine ruimte.
 

Janjansen

  • #6
Hey Kacheltje,
Dank voor je reaktie.

Ik ben amateur-bierbrouwer.
Ik heb eerder een koelkast omgebouwd tot vergistingskast.

In die vergistingskast kan ik de temperatuur regelen tot op een fraktie van een graad nauwkeurig. Is handig want zo kan ik de temperatuur laten oplopen tijdens de vergisting. Ik begin meestal (afhankelijk van de gebruikte gist en gewenst smaakprofiel) op 18 graden, en laat die dan oplopen naar 22 graden in de loop van een paar dagen. Werkt prima. Mijn laatste biertje is een opgekweekte Westmalle Tripel.

Nu lijkt het me ook wel aardig om wat kaas te gaan maken. Bij kaas (zo heb ik me laten vertellen, ik ben nog een volslagen n00b hier) is het zaak om de temperatuur rond de 16 graden te houden, en de luchtvochtigheidsgraad op 80% in te stellen. Veel kaasmakers gaan dan aan de slag met gedrappeerde natte handdoeken enzo, maar dat vind ik niks. Ik vind het de sport om de boel precies in te kunnen regelen.

Ik heb nu dus een apparaatje gevonden die dit regelen voor me gaat uitvoeren (zie hierboven). Wat ik nog NIET heb is een luchtontvochtiger/ luchtBEvochtiger die op gezette momenten aan- en uit gaat. De apparaten die ik wel heb gevonden die dit kunnen doen zijn alemaal te groot (lees: groter dan pakweg een pak melk).

Ik moet dus een list bedenken.

Ik moet 2 apparaten vinden/maken:
- eentje (op 220V) die lucht bevochtigt: afm max 200x200x200mm
- eentje (op 220V) die lucht ontvochtigt: afm max 200x200x200mm

koeling geschiedt door de koelkast zelf
verwarming geschiedt door een kleine installatiekastverwarming

ik hoop dat het nu duidelijker is.
geinige uitdaging, vind je niet?
 

Kacheltje

  • #7
Hier kunnen we wat mee JanJansen.
Heb je wel eens gezocht op een ultrasoonbevochtiger?
Deze zijn compact. Of de capaciteit ook zo klein verkrijgbaar is zou je zelf even moeten opzoeken.
Als de luchthoeveelheid toeneemt is er meer bevochtiging nodig.
Als de temperatuur 16 graden is hoef je in een normale verwarmde ruimte enkelte kloelen. Bevochtigen of ontvochtigen hangt van zomer en winter af. In de winter zal bevochtigen nodig zijn en in de zomer ontvochtigen en zonodig naverwarmen.

Als je weet hoeveel lucht je door de klimaatkamer doorspoelt kun je gaan rekenen met de twee extremen enzo de benodigd vermogen bepalen.
Als je dat op een rijtje hebt kun je de regeling er aan knopen en afstellen.
Het risico is als je een te hoge capaciteit hebt dat de klimaatkast slecht op peil te houden is.

Ps. een ultrasoonbevochtiger ontrekt warmte uit zijn omgeving en koelt de lucht enigszins
Zeker een leuke uitdaging.
 

Janjansen

  • #8
Kacheltje, fijn dat je er wat mee kan.
Nu ik nog.

De ultrasoonbevochtigers zijn idd compact, maar nog altijd iets groter dan ik zou willen. Maar goed, ik zou d'r 1 uitelkaar kunnen slopen (ze kosten geen drol) en kunnen kijken of ik hem nog wat verder inelkaar kan drukken. Bijkomend mogelijk probleem is dat bij die ultrasoon-dingen reklame gemaakt wordt voor het feit (?) dat de ultrasone frequenties waarop ze opereren bacteriën doden. En da's bij kaas maken nou net NIET de bedoeling. Zonder bacteriegroei geen kaas, zo heb ik begrepen. Bovendien werk ik met gist in de buurt (voor m'n bier) en misschien hebben die gisjes ook wel de pest aan ultrasone herrieschoppers. Ik ga eerst maar eens uitzoeken hoever die ultrasone golven doordringen (een heel eind lijkt me) en of ze schadelijk zijn voor bacterietjes en gistjes (geen idee).

groet, JJ
 

Denkerd

  • #9
Dag Jan,

Dat is weer is wat anders, leuk gedaan met die koelkast.

Een ultrasoon verdamper dood alleen de gisten, bacteriën en schimmels die in de te verdampen vloeistof ziten, het celmembraam wordt als het ware opgeblazen/uit elkaar getrilt. Niet de organismen die in de ruimte zweven. Dat is een voordeel omdat je zo geen foute culturen binnen brengt.

Je kunt nog overwegen om het verwarmingselement en de bevochtiger in een extern kastje met een klein ventilatortje te plaatsen. die sluit je dan onder en boven aan op de koelkast met bijv. een ventilatieslang.

Onderaan afzuigen, dan elektrisch elementje, dan ultrasoonverdamper. Bovenin weer inblazen. Heb je de condities gelijkmatig door de hele kast.

Koelen doe je dan met de koelkastinstallatie.
Ontvochtigen met de koelkastinstallatie en de verwarming.
Bevochtigen met het ultrasoon.
En verwarmen met het elektrische elementje.
Nico
 

Janjansen

  • #10
Topreaktie Nico, bedankt. Goeie info.
Ik ga er mee aan de slag en zal het resultaat hier tzt posten.
Als ik onderweg nog tegen problemen aanloop laat ik van me horen.

groet, JJ
 

Boo

  • #11
Hallo JanJansen, heb je zelf zo’n glazen plaat aangebracht in de koelkast? Wil zelf een klimaatkast maken van een koelkast en dit zou top zijn als ik het kan zien zonder de deur te openen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
12
12
Gerelateerde onderwerpen
Wijnklimaatkast
Klimaatkast met airco

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu