Advies verzakte talud herstellen

Foppe

  • #1
Hallo,

Onze talud is verzakt. Wie heeft er tips of advies om te voorkomen dat het weer gebeurd?

Het talud is nl. iets aan de steile kant, taludhoogte is 1,75mt, schuine zijde is 2,2mt.




Het is mijn eigen schuld, want de tuinsproeiers heb ik uren (veel te lang) aan laten staan.
Het gras was hierdoor verzadigd en het water is net op die plek naar beneden gestroomd.
De grond op het talud is erg verzadigd, en zakte daardoor naar beneden.

Het talud is normaal bedekt met worteldoek, maar dit is nu omhoog getrokken en ligt op het gras.

Zelf had ik het idee om:
- De kleine paaltjes bovenaan extra te verankeren met draadanker en paaltjes in het gras.
- 2 of 3 hardhoutenlatten te plaatsen op het talud om de grond tegen te houden en vast te schroeven aan houten paaltjes.

Ik lees ook wel iets over erosiewerende matten, maar weet niet of dat ook kan en waar dit te krijgen is.

Alle goede ideeen zijn welkom.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zet gras of een andere goed wortelende bodembedekker op.
de wortels houden het dan wel bij elkaar.

je kan er ook geotextiel gebruiken maar dan moet je hem eerst helemaal afgraven en opnieuw opbouwen.
 

Foppe

  • #3
Okee, bedankt voor je reactie, ik zal eens kijken naar geotextiel.

We waren sowieso van plan om een bodembedekker te leggen, zoals een vinca minor, die komen er wel.
Maar eerst maar deze grond nog maar een keer repareren. De 1e keer is door een flinke hoosbui een paar maand geleden, nu was het de pop-up sproeiers die te lang aan hebben gestaan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu