Badkamer opnieuw latexen...maar met welke latex?

BOCAl

  • #1
Beste Medeklussers,

Na een kleine 10 jaar wil ik in de badkamer het plafond en het stuk muur dat boven de tegelwanden zichtbaar is opnieuw latexen.

Op zich ziet alles er nog heel fris en wit uit, maar sommige naden langs het plafond zijn met de loop der jaren iets gaan openstaan.

Die wil ik dus dichtkitten en daarna een frisse laag latex aanbrengen.

Het gaat om een badkamer met genoeg ventilatie (raam en afzuiging) en ik heb nooit schimmel vorming gehad.

Vandaag heb ik bij de bouwmarkt het enorme aanbod vergeleken en ben op het advies afgegaan van een medewerker die me vertelde dat ik in mijn geval (geen schimmel en genoeg ventilatie) genoeg had aan een afneembare latex en niet een speciale schimmelwerende latex nodig heb.

Dus ik heb gedaan wat hij mij aanraadde.

Maar voordat ik aan de slag ga en de (best prijzige) emmer openmaak hier mijn (toch wel knagende) vraag naar jullie :

Klopt zijn verhaal?

Tips en advies zijn welkom!


Overigens heb ik, als ik het mij goed herinner, deze badkamer die kleine 10 jaar geleden met "gewone" goed dekkende latex geschilderd. :wink:
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #2
Als dat dus al 10 jaar netjes blijft, en je gezinssamenstelling is niet veranderd, dan zou ik dat zo weer gebruiken.
 

BOCAl

  • #3
Alsnog dank voor de reactie!

Gezien het warme weer heb ik de klus nog niet uitgevoerd.

Lijkt me niet goed i.v.m. te snelle droging.
 

De Bob

  • #4
U kan de latex gewoon aanbrengen.
Temperatuur heeft weinig invloed.
 

BOCAl

  • #5
Dank voor de reactie.

Ik had begrepen dat met warm / heet weer latexen niet werd aangeraden i.v.m. te snelle droging.

Dat is dus niet zo?
 

De Bob

  • #6
Nee, want dan kunnen de schilders bedrijven zomers stoppen.
Wij latexen gewoon door.
En u badkamer is binnen, en niet in de volle zon.
 

BOCAl

  • #7
Prima, dank voor het advies!

Ik had gehoord dat temperaturen boven de 25 (ook binnen) een te sneldrogend effect hadden op latex. Dat er "baanvorming" zou kunnen optreden.

Nog een vraag :

De latex zit er nu al dik 10 jaar op. Zit er stevig op , geen afbladdering o.i.d. en is nog steeds fris. Nergens vies of vlekken.

Alleen hier en daar de naden die wat zijn gaan openstaan in de hoeken. Dat is ook de belangrijkste reden dat ik die wil kitten en dan opnieuw latexen.

Is er voor het latexen van plafond en muren behalve met een borstel het (eventuele) stof er vanaf afborstelen nog iets nodig?

En nu ik toch bezig ben ( :) ) hoe lang (ongeveer) na het latexen kunnen we het beste wachten met douchen?
 

De Bob

  • #8
Als het schoon is, kan u beginnen.
Als u vroeg in de morgen begint, kunt u meestal in de avond al weer douchen, andes bij twijfel de volgende ochtend, de temperatuur werkt wel mee voor de droging, vermijd even een waterstraal op de muren.

Het beste kunt u één dag eerder kitten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Lees dit topic even: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/banen-bij-strijklicht-op-muur.56657/ Dat gaat over banenbontheid, de kans daarop is groter bij warmer weer, onderschat dat niet, voeg wat floetrol toe voor een langzamere droging zodat u geen banenbontheid krijgt.
Dat schilders in de zomerdag doorwerken heeft o.a. ook te maken met een toevoeging in de latex.
 

BOCAl

  • #10
Mijn dank voor de beide behulpzame reacties!

Dat stel ik als altijd zeer op prijs.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu