Hotfill- of coldfill boiler en Legionella preventie

Paul 122164

  • #1
Beste mede klussers.

Graag jullie advies.
Onlangs zijn wij geschrokken van de hoeveelheid gas die wij in ons nieuwe huis verbruiken.
Omdat de afstand tussen onze keukenkraan en de HR-ketel best fors is, kwam ik op het idee een maandje geen warm water af te nemen in de keuken. Resultaat: €30,- besparing.


Nu zitten wij te denken om een boiler te plaatsen in de keuken. Maar daarin zie ik nog enkele scenario's.

Scenario 1 - Coldfill boiler
We plaatsen een coldfill boiler die wordt aangesloten op de koud water leiding. De warmwater leiding wordt hiervoor afgedopt.
De spanning wordt middels een speciale verdeeldoos afgetapt van de groep van de vaatwasser (dus als de vaatwasser draait heeft de boiler geen spanning).

Nadeel: we hebben vanaf de badkamer tot de keuken een lang doodlopend stuk leiding wat legionella gevoelig is.

Scenario 2 - Hotfill boiler
We plaatsen een hotfill boiler die wordt aangesloten op de warm water leiding. De spanning wordt afgetapt van de groep van de vaatwasser zonder enige restricties (vaatwasser = 2.750 watt, boiler = 450 watt, de groep is 16A).

Nadelen:
  • De HR-ketel zal alsnog aanspringen bij gebruik van warm water in de keuken.
    De boiler zal zich eerst vullen met koud/lauw water.
    De waterstroming stopt alvorens heet water de boiler heeft bereikt.
    Het gasverbruik wordt slechts gereduceerd bij warmwater gebruik in de keuken.



Heeft iemand ideeën of tips wat eventueel alternatieven kunnen zijn?

Het afdoppen van de warmwaterleiding in de badkamer is nu optie, daarvoor moet hak- en breekwerk plaats vinden. Binnen nu en 5 jaar is dit misschien wel de optie, dan wordt de badkamer verbouwd.

Dan wil ik zelfs overwegen de leiding van de keuken door te trekken tot de HR-ketel en dan middels een wissel kraan kunnen wisselen tussen warm en koud water.
Stel de boiler is een keer kapot, of de HR-ketel (bouwjaar 2019) wordt vervangen een elektrisch toestel (afhankelijk van de ontwikkeling) dan kan met de kleinste ingreep weer warm water worden afgenomen vanaf zolder.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu