Zal nat underlayment onder PIR platen-dak van zelf opdrogen?

SannyW

  • #1
Beste medeklussers,

Weken geleden zijn we begonnen om het platte dak van mijn uitbouw te isoleren.
Bovenop de underlayment-platen ligt een damp-dicht folie.
Hier bovenop liggen van een bekend merk 8cm dikke PIR platen.
(Deze platen hebben aan de onderzijde mineraal glasvlies en aan de bovenkant gebitumeerd glasvlies.)
Boven de platen ligt de bitumen onderlaag.

In afwachting van de bitumen bovenlaag heeft er dus een tijd een dekzeil op het dak gelegen en dit is gaan lekken.

Lang verhaal kort, er is water onder de damp-dicht folie gekomen en nu is de underlayment vochtig geworden.

Kan ik er vanuit gaan dat de underlayment van onder uit (door het hout heen) langzaam zal opdrogen en kan ik de bitumen bovenlaag op het dak branden?
Of moet alle platen en lagen weer van het dak af om alles eerst te laten opdrogen?

Ik hoor graag jullie advies.

Groet,
Sander[/b]
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het water wat onder de dampremmer ligt droogt naar onder op. Die ruimte flink ventileren. Wat in de laag isolatie is gekomen zal een stuk langer gaan duren als de onderlaag bijna waterdicht is aangebracht. Wat van invloed is ligt de dakvloer op afschot? Veel water zou dan in het lage gedeelte moeten liggen. Om hoeveel water gaat het eigenlijk.
 

SannyW

  • #3
Hoi,

Dank voor je antwoord.

Ik heb de WTW ventilatie aanstaan en de ramen open dus er wordt geventileerd.

Het dak ligt op afschot. Zo'n cm per meter. (dak is 10 bij 3 meter).
Behoorlijk wat water denk ik zo door de weken heen. Op het zeil hebben plassen water gestaan en op 2 plekken (halverwege het dak) is het water zelfs door het underlayment heen gelekt.

Ik zal vandaag een gat boren in het laagste gedeelte.
Misschien dat dat helpt.

Zal het kunnen gaan schimmelen tussen de platen en de waterdichte folie?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het gaat schimmelen als de situatie te lang nat blijft.
Over het algemeen droogt het tot oktober dus je hebt nog even.
Je kan beter van boven af kijken dus een gat in de onderlaag maken en eventueel een stuk isolatie er netje uitsnijden om te weten van hoe en wat.
 

SannyW

  • #5
Hoi,

We hebben een gat gemaakt in het dak en tussen alle lagen zat er water.
De onderkant van de platen hebben een vlies die het water ook extra zal vasthouden.
Op het laagste punt begon de underlayment zelfs al te schimmelen.
We hebben er voor gekozen om alles eraf te halen.
De PIR platen liggen nu binnen te drogen en we hebben het dak met een nieuw dekzeil toegedekt.
Tussen het dak en het zeil zit ruimte en het dak krijgt 2 weken om te drogen.
Bij het aanbrengen zullen we een nieuwe waterkerende laag aanbrengen en de bitumen afdeklaag dit keer gelijk aanbrengen ;-)

Bedankt voor alle hulp!

Groet,
Sander
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu