Bosch wasmachine: hobbel als de trommel snel rondraait

Wilson02

  • #1
Hoi,
Onze Bosch wasmachine ( 1jaar oud WAWH2673NL/09 FD 9802 met inverter motor) ging herrie maken tijdens het centrifugeren vanmiddag. Toen ik de trommel ging controleren nadat het programma was afgelopen voelde ik bij het omdraaien dat hij steeds over een hobbel leek te gaan. Aangezien er bij de wasbeurt van gisteren per ongeluk een aantal stokjes in de kleren van de kinderen waren blijven zitten was mijn eerste verwachting dat er waarschijnlijk iets tussen de binnenste en buitenste trommel vast was komen te zitten. Ik heb de trommel eerste visueel gecontroleerd met een zaklamp maar toen ik niks kon vinden heb ik de wasmachine van achteren opengemaakt en de verwarmingselement eruit gehaald. Maar ik kan helemaal niks vinden.
Toen ben ik wat specifieker gaan onderzoeken en de hobbel voel ik alleen als ik de trommel sneller ronddraai en toen ik de aandrijfriem er even af haalde draaien de trommel helemaal soepel. Wat kan dit dan zijn?

alvast bedankt voor jullie advies!
 

Repair-man

  • #2
Dit komt door de inverter motor, Als je de trommel heel langzaam (met de hand) ronddraait zul je de "hobbel" waarschijnlijk niet merken.

Draai je de trommel met de hand snel rond dan zul je merken dat deze wordt tegengewerkt, dit is normaal en een eigenschap van de motor.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu