Houten brug maken over beekloop

Alfalfa

  • #1
In onze tuin wil ik een houten brug gaan maken over onze beekloop. De brug moet aan de volgende eisen voldoen:
* Te overspannen afstand 90cm, waarbij de onderkant minimaal 15cm hoog is. (breedte zal ongeveer 65cm zijn)
* Stevig uiteraard, er hoeft geen tank overheen te kunnen maar 2 personen moeten er zonder probleem op kunnen staan (qua gewicht).

Ontwerp
Ik had zelf het volgende ontwerp bedacht (tekening is zonder vlonderplanken die erop gemonteerd moeten worden en niet op schaal):


1) Iemand op of aanmerkingen mbt het ontwerp?
2) Ik weet nog niet zeker hoe ik de onderdelen onderling het beste aan elkaar kan bevestigen, schroeven, hoekprofielen, anders..?

Materiaal
Omdat het stevig moet zijn en buiten boven water staat moet het van hardhout zijn. Azobe lijkt geschikt en goed verkrijgbaar in allerlei afmetingen.

3) Is azobe een beetje bewerkbaar? Ik lees hier verschillende dingen over. Ik beschik over een handzaag, makita invalzaag, boor/schroefmachine maar weinig ervaring met hardhout behalve piketpaaltjes voorboren en schroeven verder voornamelijk met meubelpanelen gewerkt icm de invalzaag. Ik zou het kunnen laten zagen maar zou het liever zelf doen als dit enigszins te doen is.

4) Welke afmetingen moet ik nemen mbt de stevigheid?
Onderdelen A+B wil ik uit planken maken en onderdeel C uit (piket)palen, ik zat te denken aan:
Plank van 20cm hoog, dikte ??? 3, 4 of 5cm? Dikker is steviger en makkelijker voor het bevestigen van de vlonderplanken maar ook moeilijker te zagen.
De palen zouden dan 4x4 of 5x5 cm worden, lijkt me genoeg op 100cm afstand?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu