Somfy Rolluik motor werkt slecht

Paulsnel

  • #1
Hallo Klussers,

Ik heb een rolluik met Somfy Altus 50 RTS15/17 motor.
.
De motor is 8 jaar oud en ik heb dus geen garantie meer.

Als ik mijn telis 4 afstandbediening gebruik dan moet ik een aantal keer drukken voor de motor gaat draaien. Ik hoor wel steeds dat het relais schakelt. Ik begrijp op de onderwerpen op deze site m.b.t Somfy motoren dat het zeer waarschijnlijk een slechte condensator die het probleem veroorzaakt.

Ik heb daarom de motor uitgebouwd uit het rolluik en wil nu de motor kop erafhalen om bi jde condensator te komen. Ik heb de stroomkabel die de motor ingaat verwijderd en ik heb in het midden van de motorkop een torx schroef verwijderd maar krijg de kop nog niet van het motorhuis af.


Aangezien ik e.e.a niet wil forceren, is er mogelijk iemand die mij kan aangeven hoe ik de kunstof mtorkop van het huis kan verwijderen.

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

Mvg

Paul
 

Senro

  • #2
Ik zeg zelf altijd: Het beste is om er niet aan te gaan en blijven kloten. Dit probleem wat jij omschrijft is waarschijnlijk ook niet de condensator, maar meer kans dat ie slecht uit de rem komt wat uiteindelijk steeds erger wordt. Beste koop een nieuwe.
Somfy gaan nu eenmaal heel vaak kapot 1 2 3 of 4 jaar na de garantie periode, ik heb zelf al vaak genoeg met dit bijltje gehakt, en er zijn goedkopere en betrouwbaardere buismotoren op de markt. Beste koop een nieuwe of een goeie tweede hands. Sommige goedkope op marktplaats zijn betrouwbaar voor een scherpe prijs aan gezien er weer 5 jaar garantie op zit.
 

Paulsnel

  • #3
Het probleem is opgelost

Ik ben er achter gekomen dat je de motor kop van de motor kan verwijderen door een soort klipje te verwijderen van de plastic ring die onder de kop zit waardoor je het plastic kraagje kan verwijderen.
Achter deze kraag zit 1 schroef die de motorkop borgt op de stalen buis (motor huis.
Op de foto is het clipje wat je moet loshalen, te zien aan de rechterkant waar de witte stroomkabel de motor ingaat.



Als je de motorkop uit de buis trekt kom je ook een witte condensator tegen van 4,5 micro Faharad (afmeting: rond 25 mm bij 57 mm) Deze condensator vervangen en de motor werkt weer als een zonnetje.

Bijgesloten een foto van de defecte condensator.



De condensator kan je op internet vinden als je op 4,5 micro Faharad en 220 Volt zoekt. De kosten zijn rond de 5 EUR voor de condensator zelf. In mijn geval heb ik een condensator met 4 aansluitpunten gevonden waarbij ik er 2 heb aangesloten (aangezien de defewcte condensator oo k2 aansluitpunten heeft.

P.S. ik begrijp dat in heel veel gevallen bij slecht werkende rolluik motoren de condensator het probleem is.

Mvg

paul
 

Taan

  • #4
Beste Paul,

De defecte condensator die ik uit mijn buismotor heb gehaald ziet er net zo uit als die van jou.

Waar heb je de nieuwe condensator gevonden? Ik zoek er 1 van 3,3 uF. Ik zie er een heleboel die erop lijken, die hebben zo'n boutje voor de aarde. Dat heeft die van mij niet, net als die van jou op de foto.

Moet het exact 3,3 zijn of mag het ook 3,5 of 3,0 zijn. Hoe nauw luistert dat?

Op mijn condensator staat overigens 275V. Is dat nog exact nodig, of zit daar ook een marge op?
 

Paulsnel

  • #5
Hallo,

Voor mij is het al een tijdje geleden dat ik de condensator heb vervangen.
Ik heb de condensator bij een rolluik reparateur gekocht. Bi jhet type wat ik kocht zat ook een stukje schreofdraad (volgens mij M6 of M8 schreoefdraad).
Volgens mij moet je zo dicht mogelijk bij de waarde gaan zitten van de oude /defecte condensator die uit jouw motor komt.
Heb jij een 3,3 uF dan zou ik inderdaad een 3,5uF gebruiken omdat die nagenoeg gelijk is (kleine verschillen maakt volgens mij niet uit.

Verder maakt het voltage tot 275 V ook niet uit en zou ik hem gewoon kopen en proberen.

Wat belangrijk is is dat de afmetingen van de condensator ook redelijk overeenkomen met de oude/defecte. Bij mij was dit rond 25 mm en 56 mm.

Succes en ben benieuwd of het lukt. Bij mij werkt hij nog steeds top.
Ik gbegreep van de reparateur waar ik de condensator kocht dat het een veel voorkomend probleem is en hij ongeveer per seizoen 50 tot 70 motoren repareert door de condensatror te vervangen.

Mvg

Paul
 

Taan

  • #6
Hoi Paul, toch nog een vraagje.
Ik heb de condensator vervangen en de motor doet het weer, maar als ik er een tijdje mee zit te spelen dan wordt ie erg warm. Heb jij dat ook?
Na ongeveer 1 minuut draaien wordt ie zo warm dat ik hem nog maar net kan vastpakken.

EDIT: Ah ik heb het antwoord al.


Commerciële link verwijderd, mod.
 

DSR9500

  • #7
Yep die dingen worden allemaal warm
Kijk ook maar eens naar het opgenomen vermogen; een 140 Watt lamp hou jij na 1 minuut ook niet meer vast :lol:
Niet te lang mee spelen...
Maar meestal zit er een thermische beveiliging in (bi-metaal) waardoor bij oververhitten de motor een tijdje NIET meer functioneert.

Maar TOP dat ook jij weer wat gemaakt hebt.

D'r is niets zo mooi als zelf repareren :cool:
 

Taan

  • #8
D'r is niets zo mooi als zelf repareren Cool
Vind ik ook, maar mijn vrouw vindt het soms jammer dat ze geen nieuwe mag kopen :lol:
 

Verheijen

  • #9
Beste klussers,

Ik heb 3 fixscreens van renson somfy, zonneweringen met electrische buismotoren.
Deze worden aangestuurd via relais.

Sinds paar dagen gaat 1 van de motoren heel slecht deze beweegt nog heel traag en maakt heel veel lawaai. Ik heb de relais nagekeken deze zijn ok. Ik heb even de kap eraf gehad, omdat ik vermoed dat het aan de buismotor ligt, alleen weet ik niet goed hoe ik de buismotor eruit kan halen, de screen in nu helemaal omlaag, ik heb al een aantal schroeven los gehad, maar durf niet goed verder te doen, omwille dat ik schrik heb dat alles eruit valt, de fixscren is meer dan 2m lang en heeft zijn gewicht.

Iemand ervaring mee?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu