Dakpan onder nok vervangen, hoe dakmortel verwijderen?

Stimpy3

  • #1
Een jaar geleden heb ik bij lopend onderhoud door een klusser de nok vast laten zetten met dakmortel (zie foto, materiaal ziet er vast bekend uit ;-) ). Probleem is dat degene die dat toen deed niet de bovenste pannenrij heeft nagelopen en alle rotte pannen heeft verwijderd. Die zitten nu in de dakmortel. Iemand suggesties hoe ik die pannen kan verwijderen en vervangen door andere?

Heb hier wel nieuwe dakmortel liggen, maar dat gaat dus in blisters van 10 tubes plus dat het me sowieso een rotklusje lijkt. Iemand een suggestie hoe ik dit het beste kan aanpakken (behalve 'lekker laten zitten'?) Waarmee kan ik de dakmortel te lijf gaan?


Foto's:


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Om hoeveel pannen gaat het, hoe groot is het dak en waarvoor dient het gebouw.
 

Stimpy3

  • #3
Het gaat om ruwweg 4 tot 5 pannen, dak is 8 meter bij 5 meter (geschat ongeveer 40 pannen breed) van een woonhuis met als functie wonen.

Onder een paar pannen wil ik ook een dakhaak aanbrengen die op de dakspant moeten worden vastgezet om veiliger te kunnen werken. Aan de achterhelft is dat wat minder acuut dan aan de voorhelft, omdat er aan de achterhelft een aanbouw is met een vergelijkbaar schuin dak; tussen de twee schuine daken kun je veilig lopen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik vraag dit omdat de pannen er gemiddeld niet florissant uit zien, mooie gelegenheid het hele dak aan te pakken en er isolatie platen op te leggen.
De pannen worden niet beter en er zullen er wat sneuvelen bij de reparatie.
 

Stimpy3

  • #5
Ah, vandaar. Da's iets waar ik wel aan gedacht heb (want als je toch alle pannen vervangt,dan kun je er meteen PIR of XPS platen onder leggen). Alleen wordt dat op dit moment net ff iets te duur. Misschien dat ik dat over een paar jaar doe, maar d'r zijn nog zoveel andere dingen die op de rol staan...

Wat het ook niet makkelijk maakt: aan de andere kant van het dak liggen zonnepanelen, die zouden er dan tijdelijk af moeten.

En op zich is het natuurlijk ook best een optie om de boel nog drie jaar zo te laten liggen, en dan alles te vervangen en meteen van buitenisolatie te voorzien. Maar dan moet het natuurlijk niet nog heel veel verder achteruitgaan..
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu