Onderhoud schilderen ceder chalet

Hanselmans

  • #1
Goede middag,
Heb een vraag voor een verf/schilder deskundige.
Heb een houten ceder chalet welke opnieuw geschilderd moet worden.
10 jaar geleden is dat voor het laatst gedaan met :
“ wijzonol vakverf zijdeglans transparant 3105 grenen “

Ik heb een paar vragen.
1)
De laatste keer verven heeft blaasjes opgeleverd >zie foto
Ook is er een plant gedeeltelijk ingegroeid in het hout > zie foto
Hoe dit te behandelen. krijg ik dit weggeschuurd ? Zo ja op welke manier ?

2)
Ik heb nog 2 blikken van deze verf staan, oogt goed, ruikt, goed, en laat zich makkelijk roeren.
Bij openen kwam er duidelijk hoorbaar lucht vrij. Deze verf is dus 10 jaar oud . Is deze nog te gebruiken? Of hebt u een goed avies als alternatief.

Laatste vraag …. Welke ontvetter kan ik het best gebruiken?

Alvast hartelijk dank voor jullie aandacht
Hans
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ontvetten kunt u doen met st marc, dat is een biologische ontvetter.
Zo te zien moet er stevig geschuurd worden, gebruik korrel 120, een grovere korrel geeft beschadigingen op het relatief zachte hout, voor het aflakken kunt u korrel 240 gebruiken.
 

De Bob

  • #3
Ts.
Vraag 2:

Ongeopend en vorstvrij kan een lak wel 8 jaar goed blijven.
Maar éénmaal geopend wordt dat heel snel minder
Maak een proefje.

Een bijkomend verhaal is dat de levensduur buiten in het gunstigste geval gemiddeld 5 jaar is voor deze lak, een onderhouds cyclus van 10 jaar is vrij lang.
 

Piet de Prutser

  • #4
Tien jaar sinds wat? Productie of kopen/mengen in de winkel? Anders is de verf nog ouder, misschien wel 12 jaar. En is de verf goed (warm genoeg) bewaard of vele koude winters meegemaakt... Zelf zou ik het niet doen als het bedoeld is om bescherming te bieden tegen de elementen en je niet het risico wil lopen om alles opnieuw te moeten doen een jaar later.
 

De Bob

  • #5
Hier is iets mis gegaan:

De acht jaar is de bewaartijd
ongeopend.

De vijf jaar is ongeveer de
levensduur van de gebruikte lak buiten, en is
product informatie van de
genoemde lak

De tien jaar is de aangegeven
ondehouds cyclus van TS, en dus
twee keer overschreden volgens
de product info.
 

Hanselmans

  • #6
Dankjewel Piet, Jan en Bob voor jullie antwoorden.
De verf heeft in een vochtige en ook vries koude schuur gestaan. Dat is dus einde oefening. Zou graag zien dat het chalet voor zo’n jaar of 10 weer onderhoudsvrij is. Hebben jullie een goed alternatief voor deze lak ? liefst met naam en toenaam……
Die ‘ blaas’ plekken moeten idd ‘kaal’ geschuurd worden. Maar je blijft dan toch verschil zien met de rest? Is hier een oplossing voor? Bvd
 

De Bob

  • #7
U heeft een PB met de naam en toenaam over het product dat wij gebruiken voor deze ceder caravans/chalets.
Te koop in verschillende kleuren.


Maar ook deze lak zal de 10 jaar niet halen, en het onderhoud zal dus eerder herhaald moeten worden.

Ik vrees dat de diepe ingetrokken zwarte plekken niet meer weg te schuren zijn. Ik ben ze meer tegengekomen, en zijn veelal niet meer te verwijderen.
 

Piet de Prutser

  • #8
Dekkende verf is ook mooi ;)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu