Zonneboiler optioneel passeren tbv uitgestelde start wm

Robrjb

  • #1
Hallo,

wij zijn kort geleden verhuisd naar een huis met een zonneboiler. Onze wasmachine is aangesloten op deze zonneboiler via een Alfa-mix systeem - welke het water vd boiler mixt met de kraan op de juiste temperatuur. Het nadeel hiervan is dat we de "uitgestelde start" / "inklokken" van de wasmachine niet meer kunnen gebruiken omdat we fysiek op het start knopje moeten drukken op de alfa-mix.

We zouden graag deze zonneboiler optioneel willen bypassen, waarbij je overdag de was draait zoals nu via zonneboiler/alfa-mix, maar ook de mogelijkheid hebt om de wasmachine in te klokken door een rechtstreekse levering van kraan naar wasmachine - m.a.w niet via zonneboiler, zodat niet op start gedrukt moet worden. Heeft iemand hier enige ervaring mee of kan die met ons meedenken?

Wij denken eraan om de blauwe slang in onderstaande foto "te splitsen" in 2 slangen: slang A rechtstreeks richting de wasmachine en slang B richting de Alfa-mix. Ik bedenk me nu dat Slang A en B weer bij elkaar moeten komen, zodat er uiteindelijk 1 slang naar de wasmachine loopt.* **

Nu zoeken we naar de juiste wijze van installatie en aansluiting. Kan iemand me hiermee helpen?
Ik overweeg Y/T splitsingen met afzonderlijke kraantjes, maar daar ben ik geen grote fan van omdat deze afzonderlijk bediend moet worden en ik bang ben dat 1 van de kraantjes vergeten wordt of niet ver genoeg opengedraaid wordt. Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips: waar moet ik verder opletten...



Bonus vraag:
Tijdens mijn onderzoek voor dit bericht las ik onderstaand m.b.t. slangen vanaf de Alfa-mix naar de wasmachine en zie dat ik zelf de originele grijze slang nog gebruik, ik vermoed dat het vervangen van deze slang zoals onderstaand beschreven geen overbodige luxe is maar echt helpt om lekkage te voorkomen?


P.s. 1 * Een scenario zou zijn:de wasmachine krijgt altijd water uit slang A (direct van de kraan), tenzij er druk staat op slang B (er is op start gedrukt). De vraag is of dit trouwens werkt i.c.m. de voorwas programma op de alfa-mix mogelijk herkent de alfa-mix in slang B dan de watervraag voor de hoofdwas niet omdat er druk in de opvolgende leiding blijft door slang A. - dus voorlopig eerst maar een eenvoudigere optie nastreven.

P.s. 2 Nu schijnt er een versie vd alfa-mix te bestaan met auto-start - maar (A) m.i. is dit een andere versie van de alfa-mix welke bij ons geïnstalleerd is en (B) wordt sterk aangeraden om wasmachine een aquastop op de slang tbv schakelaar magnetische waterkraan vd alfa-mix autostart
- kortom dit lijkt mij niet een geschikt pad voor mij om te bewandelen.

p.s. 3, ** ik zal de slangen nog eens moeten nalopen - de blauwe slang - verwachte ik koud water te zijn, maar ik zie dat deze is aangesloten op de ingang met de rode stip - wellicht komt deze dus vd zonneboiler -- Update 16:53 = ik zie dat beide leidingen uit de buurt vd zonneboiler komen ...
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu