Advies kit bij traprenovatie

Wa2ygo

  • #1
Ik ben bezig de trap te renoveren met massief eiken overzettreden. De naden tussen de overzettreden, trapboom en stootborden zou ik graag willen afwerken met kit. Nu zit ik met een aantal vragen:

- kit wel / niet overschilderen? Ik ben er een beetje huiverig voor dat de verf gaat barsten op de kit door elastische werking. Zie ook dit topic: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/scheuren-kitwerk-trap.45454/. Of is dit doorgaans geen probleem bij gebruik van de juiste kit?

- indien niet overschilderen, welk type kit kan ik dan het beste nemen? Acrylaatkit trekt vuil aan. Polymeerkit heeft dit probleem ook (is althans mijn ervaring met beglazingskit). Siliconenkit vind ik dan weer te glanzend en wellicht ook niet zo handig mocht ik de trap ooit nog eens opnieuw gaan schilderen...
 

Piet de Prutser

  • #2
Ik vermoed dat de beste keuze een ms-polymeerkit is in de juiste kleur. Dus niet overschilderen maar af en toe eens een sopje erover.
 

Gebruikersnaam1001

  • #3
Hoi @Wa2ygo ik heb precies de vraag die jij gesteld hebt en ben daarom erg benieuwd hoe je het hebt opgelost en wat het resultaat is nu we een paar jaar verder zijn!

Kan je daar wat over zeggen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Verf op kit is doorgaans geen succes en zeker zonde als je eiken overzettreden / stootborden gebruikt. Kit schilderen werkt alleen storend. Qua duurzaamheid kunt u beter een all-paint-glazing kit nemen. Dit is overschilderbaar met zowel watergedragen als terpentineverf als u dat toch wilt, en bijzonder duurzaam omdat het normaliter als topafdichting voor dubbele beglazing wordt gebruikt. Ik zou transparant- grey nemen, maar dat is een persoonlijke keus.
 

Wa2ygo

  • #5
Gebruikersnaam1001 schreef:
Hoi @Wa2ygo ik heb precies de vraag die jij gesteld hebt en ben daarom erg benieuwd hoe je het hebt opgelost en wat het resultaat is nu we een paar jaar verder zijn!

Kan je daar wat over zeggen?
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de kieren niet af te kitten en vind het niet storend. Ik heb destijds wel wat proefstukjes gezet met verschillende kitsoorten op een stukje resthout en gekeken hoe snel de kit vies wordt. Zowel polymeerkit als siliconenkit wordt allebei vies naar verloop van tijd, maar de siliconenkit blijft wel langer mooi. Ik heb begrepen dat de meeste traprenovatiebedrijven ook siliconenkit gebruiken hiervoor. Zorg wel dat je een 'aanschilderbare' siliconenkit neemt, zodat je geen problemen krijgt als je de trap in de toekomst nog eens wilt schilderen.

De kit overschilderen zou ik niet doen. Ik denk dat de kitnaad teveel belast wordt en dat de verf snel weer gaat afbladderen met een storend resultaat als gevolg.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Aanschilderbare siliconenkit? Geen enkele siliconenkit is overschilderbaar. Veel Ms-polymeer- Acrylaat, en Polylijmkitten wel, echter geheel afhankelijk van het toegepaste verfsysteem. Fabrikanten geven niet voor niets aan dat u eerst een proefstukje moet maken.
 

Wa2ygo

  • #7
Ja, ik heb hier een siliconenkit met de eigenschap: "" aanschilderbaar volgens DIN 52452". Ik zal u een linkje doorsturen. Geen idee wat dit in de praktijk betekent, maar ik vermoed dat deze kit minder problemen geeft met siliconenbesmetting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu