Asbest of niet in convectorput

Jpeters1990

  • #1
Morgen!

Ik heb onlangs een convectorput verwijderd uit een woning die in 1980 is opgeleverd. Ik weet niet of de put orgineel is, zelf de woning in januari gekocht.

Bij het verwijderen hebben we randen open geslepen om hem eruit te krijgen. Hij staat nu in de garage en er komt een soort witte uitslag overheen (zie foto).

Ik dacht eerst dat het een soort glasvezel was maar de witte vezels zitten me niet lekker. Vandaar de vraag: is dit asbest?

Ik heb een aantal dingen geprobeerd: natmaken had geen effect. Vezels die aan de andere kant uitsteken verbrand, deel krult gewoon op, deel is onbrandbaar.

Ik weet dat alleen een test kan uitwijzen of het zo is, maar voordat ik me druk maak om helemaal niks..
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Jpeters1990 schreef:
Ik weet dat alleen een test kan uitwijzen of het zo is
Dat is precies zoals het is. Zolang jij geen test laat doen, blijf je je druk maken. Want vanaf een foto garantie geven dat het geen asbest is doet hier niemand!

Als een deel niet brandt is het in principe asbestverdacht. Alhoewel bijv. glasvezel ook niet brandt.

Gewoon laten testen dus. Dan heb je rust of weet je dat je maatregelen moet nemen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Zo te zien aan de structuur is het polyester, de glasvezels die daar in zitten verbranden ook niet.
Voor de zekerheid toch maar laten testen.
 

Jpeters1990

  • #4
Tnx voor jullie reacties. Polyester was inderdaad mijn eerste gok, vooral omdat convectorputten die hetzelfde eruit zien vrijwel allemaal van polyester zijn.

Toch de gok maar niet genomen, test besteld.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Vertel eens, kun je daarvoor tegenwoordig een test bestellen en het dan zelf testen?

Dat kende ik nog niet!

Kan interessant zijn voor andere forumleden met hetzelfde probleem.
 

Jpeters1990

  • #6
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik krijg een kit thuisgestuurd waarmee ik een monster kan maken. Deze stuur ik vervolgens terug naar het lab.

Met besteld bedoelde ik dus dat 'de kit' over een aantal dagen bij mij thuis wordt bezorgd :)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Duidelijk, bedankt voor de toelichting!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
De "kit" is waarschijnlijk niet meer dan twee ziplocks en een envelop.

Ik zie op de foto ook polyester.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu