Inbouw wc/ ventilatie en leidingwerk

Mbbakker

  • #1
Goedemiddag,

Ik heb een paar vragen over een nieuw aan te leggen badkamer. De situatie is als volgt, Houtskeletbouw met voorzetwanden voor elektra en leidingwerk e.d. Balken van de vloer (195x70) liggen h.o.h. 60 cm.

1. Ik wil een hangend toilet monteren. Hiervoor wil ik over de breedte van de ruimte een koof maken waar het frame van het toilet in komt (niet tot plafond, maar tot bovenkant wc frame). Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik dit zal gaan maken. Dacht zelf een frame van 2 en 3en te maken en het op de plek van het wcframe iets naar achter te houden zodat ik later een multiplex plaat op het wcframe kan monteren en hierna over heel de breedte gipsplaten kan zetten met tegels.

Is dit überhaupt mogelijk om en een multiplex plaat en een gipsplaat tussen het frame en de toiletpot te plaatsen of zijn de bevestigingspunten van het toilet niet lang genoeg hiervoor? Ik heb een schetsje toegevoegd hoe ik er ongeveer over denk, hoop dat dit duidelijk is.



2 In de ruimte zit een vast raam met ventilatierooster. Ik wil een badkamerventilator in de wand monteren (of 2). Deze kan direct naar buiten blazen (badkamer zit aan buitenmuur). Wat is de beste positie voor ventilatie. De douche komt tegenover de deur naar het naastgelegen vertrek (deur zit in de hoek). Wij douchen meestal met de deur open dus ik was van plan boven de douche een ventilator te monteren (bijna tegen het plafond) en 1 ventilator aan de andere kant van de ruimte in de hoek.

3. Het meeste leidingwerk voor de afvoer van water spreekt wel voor zich, alleen we hebben nog geen bad gekocht. Is het mogelijk hier al wel een afvoer voor te maken in de vloer of is dit per bad afhankelijk op welke plek deze moet komen? We weten wel waar het bad gaat komen te staan en wat voor model we willen. Zit er genoeg ruimte onder een bad (geen vrijstaand model maar inbouw bad) voor het leidingwerk aan te sluiten? of moet deze direct onder het afvoerpunt komen?

Wat is tevens de volgorde:
1 eerst wanden en vloer betegelen, bad plaatsen, aftimmeren en betegelen. Mocht er dan iets lekken aan het bad kan het niet op de betonvloer lopen.

2 bad plaatsen en aftimmeren en dan alles in een keer betegelen. Met wel het gevolg dat de tegels van de wanden en vloer om het bad heen pas gemaakt moeten worden.

Een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie hier wat duidelijkheid in kunnen brengen Smile
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Het is niet de bedoeling nog een topic aan te maken, u kunt uw vragen stellen in uw andere topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu