Isolatie dak - soort papier - bouwasfalt

Mrbart88

  • #1
Beste mede-klussers,

Ik ben van plan dakisolatie aan te brengen aan mijn hellende dak met horizontale gordingen. Het steengaas heb ik inmiddels weggebroken, vloerbedekking verwijderd en een nieuw dakkapel besteld.

Nu zie ik dat er op mijn dak een soort papier ligt. Na wat googlen ben ik erachter dat het bouwasfalt is. Voor isolatie wil ik in principe PIR platen aanbrengen.

Kan dat met dit bouwpapier? Volgens de dakdekker ligt het los tussen de panlatten en kan ik zonder problemen PIR isolatie toepassen. Hoewel fora zeggen dat ik het beste ventilatie gaten van 3 cm diameter om de 100 cm boven en onder de gordingen moet maken.

Hebben jullie hier ervaring met asfaltpapier en isoleren?

Ik hoor het graag!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Plaats eerst even een foto van je eigen dak. Een foto van een ander dak heeft niet zoveel zin.
 

Mrbart88

  • #3
Je hebt helemaal gelijk. Het is echter nagenoeg hetzelfde l. Bijgaand een aantal foto's.

Een dakdekker die langskwam voor een offerte zei dat het asfalt papier redelijk los op het dak ligt en geen echt dampdichte laag is. Het houdt stuif sneeuw tegen, that's it. Hij zei dat je gewoon met dampdichte folie aan de binnenkant kunt isoleren met een luchtspouw van 2 cm tussen dakbeschot en isolatie. Zijn jullie het daar mee eens?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Waarom toch altijd die luchtspouw ertussen? :denk:

Als hij het zo gaat uitvoeren, dan geeft ie er ook garantie op. Dan hebben wij er helemaal niets over te zeggen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu