Houtverbindingen Douglas buiten

WijnandVe

  • #1
Wie heeft er ervaring met Douglas hout in de tuin.

Ik ga een poort en een tuinbank maken van Douglas hout, voor buiten in de tuin dus. Nu vroeg ik mij af hoe je het beste de balken, schoren en planken met elkaar verbind.

Ik heb de voorkeur voor deuvels met watervaste houtlijm, omdat je dit mooi kan wegwerken. Volgens mij zou er dan ook geen vocht tussen moeten komen.
Toch vraag ik mij af of dat buiten verstandig is met het werken van het hout (wat weer kan zorgen voor kieren waar vocht in komt).
Schroeven (RVS neem ik aan) kan natuurlijk ook, maar ben bang dat de schroefgaten vocht aantrekken.

Mocht het van belang zijn, poort is redelijk groot en zwaar (per deur zo'n 65KG schat ik, 130 breed, 190 hoog).

Nu ik hier toch schrijf. Wat kan ik het beste gebruiken om het hout te beschermen. Met HK Lazuur kom ik op 160 euro uit. Leek mij wat duur. Met olie is een derde van de prijs maar zou weinig bescherming bieden naast bescherming tegen vergrijzen. Wat is jullie ervaring?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Roestvaste verbindingsmiddelen gebruiken buiten

Lijm alleen in combinatie met een dekkende verf
vocht en zon tasten lijm aan
 

WijnandVe

  • #3
Hi Boertje,

Dank voor je antwoord. Zou watervaste lijm (D3 OF D4) niet kunnen buiten? Leek mij verstandig om naast schroeven wel ook te lijmen nl.

Groeten,
Wijnand
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Waarom lijkt je dat verstandig?
voor de stevigheid heb je echt geen lijm nodig
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu