Hoeveel leiding heeft de CV nodig voor doorstroming

Albertla

  • #1
Voorwoord
Wij hebben al jaren de radiatoren niet aan boven en we willen die vervangen voor keramische elementen.
De radiatoren zijn in een circuit aangesloten en wel vanaf voorzijde huis van boven naar beneden en dan onder de kruipruimte door weer naar boven aan de achterzijde van het huis. Deze leidingen zijn dus erg verspillend.
Huidige situatie
1. CV ketel op 1e verdieping, leidingen lopen naar verdeelblok met eigen pomp(met pompschakelaar) naar vloerverwarming beneden.
2. vanaf de CV ketel leidingen naar beneden om vervolgens via de kruipruimte weer naar boven te gaan naar de radiatoren in de slaapkamers (zijn voorzien van voetventielen) dus stromen ook door als de radiatoren dicht staan.
3. vanaf de CV ketel leidingen naar de zolder voor radiator( deze is normaal aangesloten dus stroomt niet met radiator dicht
4. Vanaf de CV ketel leidingen naar de douche (zeer kort omdat deze zich direct achter de CV ruimte bevindt.
Vraag
Wil alle radiatoren weghalen op de 1e verdieping maar niet de ene op zolder. Wat kan en mag ik aan leidingen weghalen zonder dat de pomp van de CV of de CV problemen krijgt en moet ik dan de radiator op zolder aanpassen of de radiator open laten staan?

Alvast bedankt
 

Roykes

  • #2
Je wilt de eerste verdieping op elektra gaan verwarmen?

Verder snap ik de opmerkingen over de voetventielen niet helemaal.. heb je een 1 pijps systeem? anders loopt er geen flow door je voetventielen wanneer de radiatoren dicht staan. ( correct me if i am wrong)

als de eerste verdieping compleet los te koppelen is, is dit geen enkel probleem, wel altijd de radiator op zolder open laten staan om stroming te garanderen. wil je dit niet doen zul je erg een korstsluiting moeten maken.

ook is aan te raden goed de instellingen op je ketel na te zien. aangezien een groot deel van het vermogen niet nodig zou je daar een aanzienlijke besparing kunnen halen. Wat voor ketel heb je?
 

Marcn88

  • #3
Als de radiatoren allemaal verwijdert worden dient er een bypass geplaatst te worden in de cv installatie
 

Albertla

  • #4
Dank jullie voor de informatie.
Sorry voor de late reactie, ik had aan gevinkt op "stuur mij een mail als er reactie is"maar heb niets gekregen!
Ik zou het liefst geen verwarmingen meer boven willen hebben,
ook die op zolder bij nader inzien niet. Dat kortsluiten moet dat een bepaalde lengte hebben?
De aan en afvoerleidingen gaan tot aan de radiator onderzijde en worden door een pijp naar boven via een radiator kraan gevoerd.
Kan ik misschien ook een ventiel op het verdeelblok of bij het verdeelblok van de vloerverwarming zetten als bypass als de ketelpomp zich zelf ingeschakeld zonder dat er warmte vraag is.
Ter verduidelijking het verdeelblok en vloerpomp zitten bij in de ketelkast.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu