Overkapping in de tuin

RobinO

  • #1
Beste experts,

ik wil graag een tuinoverkapping maken en weet niet of ik het juist aanpak en hoop dat jullie kennis te gebruiken.
In de hoek van de tuin wil ik de overkapping maken van Douglas hout. Alles rust op een zandbed met een antiworteldoek er eerst helemaal overheen. Ik ga dus eerst beginnen om het skelet te bouwen en ik had dit in gedachten:

In de 5 bruine rondjes komen dus Douglas palen van 12x12. Deze palen komen in paalhouders te staan die ik 50cm in de grond stop en nog vastmaak met cement.
In de blauwe vierkantjes wil ik ook paalhouders zetten, maar dan van het merk elephant (zie afbeelding hieronder) zodat ik over de hele buitenkant hardhouten onderbalken kan plaatsen voor extra versteviging. Geen idee of dat verstandig/nodig is :?


Tussen de elephant paalhouders wil ik ook nog eens onderbalken/regels plaatsen zodat er ongeveer elke meter nog wat versteviging ligt. Bovenop deze constructie komen waterwerende groene spaanplaten zodat ik daarboven uiteindelijk de vlonders bovenop kan leggen


Is dit de juiste manier om hier aan te beginnen of pak ik het helemaal verkeerd aan? Ik hoor graag wat ik moet doen.

Alvast bedankt!
Robin
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Misschien is het inmiddels al klaar, maar ik lees wel wat vreemde dingen. Onder een overkapping maak je normaal een vloer die op de grond ligt. Dus onderslagbalken zijn niet nodig. Groen spaanplaat is ook niet geschikt voor deze toepassing.

Die paalpunthouders kunnen soms ook direct in de grond gezet worden.

Let verder goed op de stabiliteit van je overkapping.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu