Ook ik heb een F:21 melding

Lalena

  • #1
Ik heb een Siemens WM14E471NL wasmachine. Ik hoorde de laatste weken al een soort slepend geluid tijdens het wassen. Nu zie ik de F:21 code en lees in een draadje dat dit mogelijk de koolborstels zijn.

Is dit iets wat je zonder ervaring kan doen? Mijn ervaringen in klussen in huis zijn:
- ikea-meubels in elkaar gezet
- bodemklep in mijn spoelbak vervangen
- manchet van de wasmachine vervangen
- vensterbank gekit

Dus, kan ik hier iets mee of moet ik naar een nieuwe kijken?
 

Dsterk

  • #2
Proberen kan je het altijd.
op youtube zijn diverse filmpjes te vinden over het vervangen van koolborstels. Kijk daar eens goed naar en probeer het, haal in elk geval de stekker uit het stopcontact voor je begint te sleutelen.
 

Lalena

  • #3
Ben er net aan begonnen met een Youtube filmpje ernaast. Heb twee nieuwe koborstels in de aanslag. Moest net weer naar de bouwmarkt want mijn action-torx gaf de geest. Ben nu bezig met de bodemplaat eraf te halen. Ben heel benieuwd of het me gaat lukken.
 

Repair-man

  • #4
Code F21 staat in het geheugen van de machine, nadat de koolborstels vervangen zijn moet deze F21 melding gereset worden. Kijk op youtube filmpje (trefwoord: F21 Bosch Siemens) hoe je dit moet doen.
 

Lalena

  • #5
Dus....de koolborstels zijn vervangen. Toen ik de machine rechtop zette, bleek er nog wasverzachter in het bakje te hebben gezeten en dat was er natuurlijk uit gelopen. Alles weer dichtgeschroefd en op zijn plek geschoven en toen weer die f:21 melding. Verschillende methodes gelezen over het resetten, deur dicht, van 12 naar 6 naar 7 onderwijl op momenten de t/min knop indrukken. Van alles geprobeerd maar lukte niet. Dan toch maar een nieuwe machine dacht ik, heb ik in elk geval iets technisch geprobeerd als vrouw zijnde.
Vervolgens wilde mijn zoon van 13 dat resetten proberen, en jawel na verschillende pogingen lukte het. Toen heb ik hem op het spoelprogramma gezet. Hij geeft wel een ander geluid, lijkt een slepende zoem, maar hij draait tenminste. Morgen het eerste wasje proberen op 800 toeren voor de zekerheid.

Enige waar ik onzeker over ben is of ik het eerste koolborsteltje wel met de juiste schuine zijde erin het gedaan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
De koolborstel moet met de vlakke kant op de collector zitten, is dat niet zo dan zal de motor niet draaien met wasgoed erin.
Dat gezoem komt vrijwel zeker van het inlopen van de koolborstel, eerst een paar keer centrifugeren zonder wasgoed, daarna kunt u de machine normaal gebruiken.
 

Lalena

  • #7
Goed om te weten dat dit door de koolborstels kan komen. Morgen dus maar leeg laten draaien en centrifugeren. Zou wel gaaf zijn als hij het nu weer even doet.
Als ik had geweten dat koolborstels om de zoveel jaar vervangen hadden moeten worden had ik het eerder gedaan. Volgende machine maar zonder borstels.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Het gaat bij vervanging van de koolborstels niet om leeftijd maar om het aantal keren gebruik.
 

Dsterk

  • #9
Het is nauwelijks in te schatten wanneer koolborstels versleten zullen zijn.
Het hangt af van hoe vaak je de machine gebruikt, hoe zwaar je de machine belast, hoe hard of zacht de gebruikte borstels zijn(dit verschilt per merk en ook per type). Het komt vaak genoeg voor dat een machine eerder op is dan de borstels, maar er zijn ook gevallen bekend van borstels die binnen 2-3 jaar versleten zijn.
Maar mooi dat alles weer werkt. Proberen kan nooit kwaad, zeker als je anders toch al besloten had een nieuwe te kopen.
 

Lalena

  • #10
Ben zo trots. Hij doet het weer, het geluidje hoor ik haast niet meer en eerste wasjes zijn gedaan. Fotootjes als bewijs van mijn technisch hoogstandje ;)

 

Dsterk

  • #11
Goed gedaan;-)
dat geluidje kan geen kwaad hoor. waarschijnlijk verdwijnt het volledig als de koolborstels zijn ingelopen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu