Condenswater rookgasafvoer

Hbiesheuvel

  • #1
Hallo
al veel gelezen over problemen met condenswater.
8 jaar geleden is onze nefit HR ketel geplaatst.
Even kleine situatie schets: de ketel hangt in een apart hokje binnenshuis. Vandaar gaat de afvoer naar een naastgelegen 'halletje'. Daar zou de afvoer direct naar buiten hebben gekund, maar dan zou deze vlak bij de deur zitten EN direct onder een raam en dat werd destijds afgeraden. Dus... bochtje door de muur naar de naastgelegen kamer en daar uiteindelijk naar buiten. Netjes weggewerkt met verlaagd plafond in de 1e ruimte en een koof in de 2e. 8 jaar lang geen problemen en in januari (het was koud) stelde ik vast dat er veel water druppelde uit de ketel. Het kwam gewoon door de rubberen afsluitdoppen aan de onderkant heen zetten. Er kwam toevallig een monteur voor het jaarlijkse onderhoud en die stelde vast dat het water uit de rookgasafvoer kwam. Daaruit lekte het op de ketel. Veel water verdampt, maar er liep nog voldoende naar beneden om uiteindelijk uit de ketel te lekken.

Volgens hem lag het aan de gebruikte afvoerbuizen destijds en er waren meer problemen mee. De buizen hebben aan de binnenkant rubber ringen waar ze in elkaar schuiven en het rubber reageert met het aluminium van de buis en wordt langzaam opgevreten. Hierdoor onstaat ruimte in de aansluitingen en stroomt water terug.

Tot zover allemaal plausibel, ware het niet dat er over de totale lengte van de buis een afschot van 2 cm zit (minimaal) en dat theoretisch gezien het water niet zou moeten kunnen terugstromen.

Ik hoop dus dat het toch aan de koppeling ligt die direct op de ketel zit en niet aan de buizen. Als die er allemaal uit moeten brengt dat gelijk een kleine verbouwing met zich mee namelijk :-|

Is er iemand die dit probleem herkent misschien?

dank alvast voor de reacties!
Henk
 

Roykes

  • #2
Ik begrijp er niet heel veel van...
maar het wat terugloopt je ketel in verdwijnt altijd via de wisselaar naar de condensafvoer.

Er stroomt altijd wat uit je rookgas afvoer, de warme lucht condenseert daar namelijk en loopt terug in de ketel. ( HR principe )

verder moeten rookgas afvoer 0.5 cm per meter afschot hebben.

Wat is nu precies het probleem...?
Lekt de ketel?
lekt de rookgas?
 

Roykes

  • #3
Plaats anders een foto, dat verduidelijkt het geheel wat meer
 

Hbiesheuvel

  • #4


water lekt daar waar afvoer op ketel zit. Loopt over ketel heen en verdampt maar groot deel loopt helemaal naar beneden tot onderaan en druppelt er daar uit.

sorry, foto is gedraaid
 

Marcn88

  • #5
Afschot is veel te weinig zie de rogafa voor installatievoorschrift van de rookgas afvoer hierin staat 50mm per meter en dus geen 2 cm op de totale rookgas afvoer lengte
 

CV__

  • #6
Bij de invoer of bij de afvoer?
 

Hbiesheuvel

  • #7
Marcn88 schreef:
Afschot is veel te weinig zie de rogafa voor installatievoorschrift van de rookgas afvoer hierin staat 50mm per meter en dus geen 2 cm op de totale rookgas afvoer lengte
en naar het toestel TOE lees ik. Ik moet het eens meten. Meen me te herinneren dat het afschot juist in de richting van de uitvoer buiten is gemaakt...

Maar dan nog: het water lekt uit de aansluiting van de afvoer op de ketel. Daar zal ook ongetwijfeld een afsluitring van rubber geplaatst zijn. Als daar wat aan mankeert kan ik me voorstellen dat er daar een deel van het condenswater uitloopt.
 

Roykes

  • #8
Je bedoeld binnen in de ketel? niet over de omkasting?

in dat geval komt het uit je luchttoevoer, ( je hebt een concentrische rookgasafvoer. )

dit kan komen doordat:
- de rookgasafvoer ( die in toevoer zit ) lekt. dit is wat de installateur je ook al verteld heeft.
Hier moet je echt wat aan laten doen want dit kan gevaarlijk worden..

- je dakdoorvoer is niet goed waardoor er water in de toevoer loopt. Wanneer lekt de ketel? altijd? of alleen tijdens regen?
 

JeffreyD94

  • #9
De rookgasafvoer moet op afschot naar de CV ketel, dit heeft te maken met het feit dat dan water de minste kans heeft om in contact te komen met de rookgasafdichtringen, tevens zitten in alle bochten al 3 graden afschot,

op de bochten zul je ook geen 90 of 45 graden aflezen!

Bij het toepassen van de juiste voorschriften, zal het rookgasafvoer normaliter een heel ketel leven mee kunnen, De regelgeving noemt een heel ketel leven ongeveer 12-14 jaar.

Echter heel vaak word niet de juiste afschot toegepast, en dan krijg je dit soort situaties, heel erg herkenbaar.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu