Kraan plaatsen toevoer vaatwasser

NellekeS

  • #1
Hoi, ik heb een vraag over het plaatsen van een kraan voor de toevoer van een vaatwasser. Ik ben zo hoogmoedig dat ik denk dat het daadwerkelijke aansluiten mij wel lukt, maar ik weet niet goed waar ik de kraan het beste kan aansluiten. Ik zal twee foto's toevoegen om de situatie te verduidelijken:


Hier zie je dat er drie leidingen lopen, waarvan de bovenste warm water geeft.

De onderste twee lopen naar de koudwater toevoer van de keukenkraan. In de middelste leiding zit al een koppelstuk met kraan, maar deze ziet er niet heel goed meer uit.

Ik dacht er echter aan om de onderste leiding te ontkoppelen en daar een nieuwe kraan te plaatsen (zie rood aangegeven op de volgende foto):



Wat denken jullie? Is dat een goede oplossing of zouden jullie de bestaande kraan in de middelste leiding vervangen?

Groeten en bij voorbaat dank!
Liefs
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat jij de 'bestaande kraan in de middelste leiding' noemt is naar mijn idee een inlaatcombinatie ybv. een boiler. Die zou ik maar lekker laten zitten.

De makkelijkste manier lijkt me om de door jou gemarkeerde haakse (knel) koppeling te vervangen door een (knel)T-stuk. Je kunt de knelringen van de koppeling dan laten zitten. Aan de extra kant van het T-stuk zet je dan eerst een stukje buis, en vervolgens een (knel)muurplaat. En daarop dan de kraan.

Houd er wel rekening mee dat je voor het erin draaien van de kraan in de muurplaat ruimte nodig hebt. Dus eventueel het stukje buis ietsje buigen en de muurplaat iets meer naar links om 'ruzie' met de beluchter op de afvoer te voorkomen.

PS. voor het bevestigen van de muurplaat zou je even een stukje van de board achetkant kunnen wegsnijden (of gewoon met een tang stukje voor stukje wegbrokkelen).
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik heb je foto even bewerkt om het wat duidelijker te maken. Daarbij staat de door mij ingevoegde muurplaat helemaal scheef, ik kon geen afbeelding vinden van een muurplaat recht van voren.

 

NellekeS

  • #4
Kees, bedankt voor de heldere uitleg! En het vlotte antwoord!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Wat me trouwens naderhand nog opviel, is dat de inlaatcombinatie geen afvoer voor het overtollige water heeft. Normaal gesproken druppelt er uit de inlaatcombinatie van een boiler met enige regelmaat (gecondenseerd) water tijdens het opwarmen van de boiler. Dit om de door de opwarming onstane druk in de boiler niet te hoog te laten oplopen.



Er zit wel een slangetje dat als afvoer zou kunnen hebben gediend, maar dat zit beslist niet op de juiste plek. Om lekkages te voorkomen zou je de slang (rode pijl) zodanig kunnen positioneren dat ie onder de afvoer van de inlaatcombinatie (gele pijl) zit en de druppels opvangt. :wink:
 

NellekeS

  • #6
Ow goeie tip! Heb het gelijk aangepast. Dank, heel fijn dat je dit nog hebt gemeld!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu