Dak isoleren

Vpaultje

  • #1
Hallo allen,

Ik heb een vraag over mijn nieuwe aanbouw met plat dak:
Ik heb deze van buiten af geïsoleerd met 5cm dikke PIR platen met een r/w waarde van 1,85, hier boven op heb ik EPDM over heen gelijmd.
Nu wil ik graag extra isolatie binnen tegen het dak aan maken, dit om het geheel beter te isoleren maar vooral ook het geluid (regen etc.) beter te dempen.
Heb de planning om dit te doen met rockwool te doen (plaat of rol vorm) en dan folie er onderlangs te doen. Maar nu word dit door de een af geraden en de ander zegt dat ik het juist wel moet doen.
Heb balken gebruikt van 20cm hoog dus heb alle ruimte, werk het geheel weer af met gips platen.

Graag jullie mening.

Groeten, Paul
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Probleem is dat u een dampdichte afwerking op het dak hebt, als onder de balken, noodzakelijk, een dampdichte folie geplaatst wordt sluit u het hout op.
U zult boven de isolatie aan de onderkant ventilatiegaten moeten aanbrengen zodat vocht weg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dit is met een intelligente damprem uitvoerbaar, deze is speciaal ontwikkeld voor het isoleren aan de onderzijde van de dakvloer. Dat type damprem zorgt ervoor dat de constuctie vocht kan opnemen en weer terug kan afgeven. Info.
PUR/PIR platen zijn meestal van een aluminiumcachering voorzien. Zijn deze platen ook bij jouw aangebracht?
 

Vpaultje

  • #4
Op de site staat alleen het volgende:
Deze PIR isolatie van 50mm is de beste keuze voor uw EPDM dak. De PIR isolatie 50mm heeft een r/w van 1,85. Onze PIR isolatie is voorzien van een speciale toplaag waardoor u een optimale hechting heeft met uw EPDM dakbedekking. Deze PIR isolatie kunt u schroeven of lijmen op uw platte of hellende dak.
In de bijlage een foto van de plaat.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Deze PIR heeft een speciale toplaag enz. Heeft deze PIR een speciale onderlaag.

Wil alvast opmerken. Als er water voorbij de pannen komt zou dit onder de dakbedekking kunnen komen.
 

Vpaultje

  • #6
Wgb,

Boven en onderkant zijn het zelfde.
Ik heb de Epdm onder de pannen doorgelegd, 2 a 3 rijen pannen zelfs.
Als het daar nog onder komt is er wat anders aan de hand. 😇
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Voor het na isoleren aan de binnenzijde maakt het geen verschil dat er aan de buitenzijde ook al isolatie is aangebracht.

zoals jan aangeeft moet er boven de isolatie een zwakke ventilatie zijn.

dus de totaal gewenste rc aanbrengen zonder de isolatie aan de buitenkant mee ten nemen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ps voor geluid zou een groen dak ook uitstekend werken
 

Vpaultje

  • #9
Een groen dak? Dan bedoel je gewoon mos Oid?
Weet niet wat voor gewicht dat extra is, dak is nu op dese constructie berekend.

Ik kan aan de binnenkant nog wel bij de houten platen. Daar zou ik dan gaten in moeten maken?

Of zou er nog een andere manier zijn om het van binnen uit te gaan isoleren?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #10
In de platen gaten maken heeft geen zin
je moet ventileren door een kiertje onder je boeideel
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Wanneer worden jullie overtuigd dat er geen ventilatie nodig is. Volgens mij lopen jullie nog met je hoofd in de praktijk, ergens 3 cm piepschuim leggen, we gingen isoleren.
Of geef een link van de een of andere universiteit of hotemetoot.
Even een andere link vermoed dat de link die ik eerder opgaf niet werkte. Een PDF flink scrollen kom je in het Nederlands. Het is studie van de Universiteit van Gent.
 

Vpaultje

  • #12
Wgb,

Ik weet nog niet wat het beste is wat ik zou kunnen doen.
Wat zou jij me adviseren?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Als ik jouw situatie simuleer: gipsplaat 10 mm, leiding spouw 24 mm, damprem PE 0,2mm, glaswol 200 mm, OSB 20 mm, PUR 50 mm en EPDM 1 mm. Zijn er geen bijzonderheden.
Met dit soort constructies is de uitvoering van de damprem ontzettend belangrijk.
Geluid daar doe ik niet aan dat is het moeilijkste wat er in de bouw kan voortkomen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu