Internetkabel trekken

Mark2000

  • #1
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een internetkabel te trekken naast de elektrisiteitskabel.
Ik wil deze graag aansluiten op de plek vam de foto zodat ik uiteindelijk 1 stopcontact heb en 1 internetaansluiting.
Weet iemand waar ik een wandcontact kan kopen waar beidd poorten in zitten?
Ik heb lopen zoekem maar kan er geen een vinden.

Alvast bedankt
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je mag geen netwerkkabel (ik neem aan dat je dat bedoelt met internetkabel) in dezelfde inbouwdoos laten uitkomen als de inbouwdoos van een 230 V stopcontact.

Indien je de twee netjes naast of boven elkaar wilt plaatsen, zul je een aparte inbouwdoos moeten plaatsen, op zodanige manier dat er géén opening bestaat tussen de twee inbouwdozen.

De netwerkkabel zal dan ook via een aparte buis door de muur moeten lopen: bij de bestaande 230V bedrading trekken is absoluut niet toegestaan! En vanzelfsprekend gebruik je dan een aparte wandcontactdoos voor de netwerkaansluiting.

De netwerkkabel hoeft trouwens niet persé door een buis te lopen, maar bij inbouw in de muur ontkom je niet aan een aparte buis.

Het enige dat dan 'gemeenschappelijk mag zijn is de (dubbele) afdeklijst van de twee contactdozen naast (of boven) elkaar.

Overigens is het erg onverstandig om de PC aan te sluiten op een ongeaard stopcontact, zoals op de foto te zien. Want door het ingebouwde filter van de PC komt de metalen buitenkant onder spanning te staan (en ook vrijwel alle aangesloten randapparaten). Bovendien werkt dat netfilter dan niet correct.

Het is daarom erg verstandig een aarddraad te trekken vanaf de centraaldoos (indien daar aanwezig) of vanaf de meterkast.

Officieel moet je dan alle stopcontacten in de betreffende ruimte óók geaard maken...
 

CV__

  • #3
^ Precies wat Kees al zegt.

Tevens zit er natuurlijk geen kabel in de buis achter dat stopcontact, maar gewoon draad.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu