Fornuis - stopcontact verplaatsen

Flappie

  • #1
Ik ga het fornuis verplaatsen. Het is een vrijstaand fornuis met gaskookplaat en een electrische oven. En ik zit met vragen, ik wil het natuurlijk graag veilig en netjes doen.

1. De gasaansluiting achterop het fornuis zit links, gaskraan komt in het kastje links van de oven. Netsnoer zit rechts achterop het fornuis. Ik wil het stopcontact liefst vlakbij de gaskraan in hetzelfde kastje. Het snoer zou dan achter de oven lopen (wel over de grond dus niet tegen warme delen). Hiervoor moet ik het netsnoer van 1,5m vervangen door eentje van 2m. Mag dat?

2. Fornuis blijft op dezelfde gewone groep/automaat. Om in de toekomst 3-fasen of een kookgroep te kunnen gebruiken wil ik 19mm buis van de groepenkast naar de oven leggen. Mag ik hier alvast 2 extra VD draden in trekken die voorlopig ongebruikt blijven? Mogen die in de groepenkast gewoon worden afgedopt?

Trouwens: aansluiting in groepenkast laat ik doen door een vakman, voorwerk doe ik zelf.
 

CV__

  • #2
In de groepenkast mogen geen losse lasdoppen.

Hoezo '2 extra'? Ook als je elektrisch kookt heb je gewoon die aparte ovengroep nog nodig.

Bovenin de meterkast de 5 draden oprollen mag wel.
 

Flappie

  • #3
Bedankt CV
"2 extra": Ik wil een 19mm buis aanleggen met 5 aders. Daarvan zou ik er 3 gebruiken (oven dus op 1x230 en niet op 2x230), en ook op een 1x230 automaat.

Ik denk nu dat het handiger is om toch meteen een kookautomaat met perilex te installeren en dan een verloop erop voor mijn "normale"oven.

1 vraag blijft: mag ik de kabel van mijn oven (1,5m) vervangen door eentje van 2m?
 

CV__

  • #4
Voor oven gewoon een normale eigen groep aanleggen; niet aftakken van de Perilex.

Netsnoer vervangen mag, let wel op temperatuurbestendigheid, adereindafwerking en dwarsdoorsnede; bij ovens is dat meestal allemaal wat beter dan gemiddeld.

Normaliter heb je een aparte inductiekookplaat en aparte oven; dan heb je dus Perilex voor de kookplaat en een normaal stopcontact op eigen groep voor de oven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu