Aansluiten inductiekookplaat - dubbele nuldraad retour

Roland kouw

  • #1
Even een vraagje

Ik heb een inductie kookplaat
2 phase aansluiting

Klopt het hier maar 1 maal een dubbele nuldraad retour gaat?
Terwijl in het stopcontact ik 2 maal een nul heb.

 

CV__

  • #2
Ding is zo te zien niet geschikt voor 1-fase 2L2N

Indien je huidige Perilex 400V tussen de fasen heeft gewoon aansluiten met 1 nul (4 aders totaal). Indien 0V tussen fasen; Perilex ombouwen naar 3-fase variant.
 

CV__

  • #3
Om terug te komen op mijn vorige antwoord;

Dit apparaat wordt dus geleverd met een 7-aderig netsnoer. Naar ik vermoed omdat het intern twee apparaten betreft: een 7,4 kW kookplaat en een 300W afzuigkap.

Je hebt dus een krachtgroep nodig om dit ding aan te sluiten. Het klopt dan dat je maar 1 nul hebt.
Als je nu een kookgroep hebt met 2*bruin en 2* blauw zou het ook kunnen (niet helemaal netjes) MITS er ca. 400V tussen de twee fasedraden staat. Is dat ca. 0V, dan betreft het een (helaas gangbare) éénfase 2L2N Perilex. Wordt ook wel aangeduid met '2 fase', maar dat is het niet.

Aansluiting op 1-fase Perilex kan tot overbelasting van de nul leiden en daarmee brand.

Als je al een 3-fase hoofdaansluiting hebt kun je voor onder de 100 euro een 3P+N aardlekautomaat kopen. Heb je een éénfase hoofdaansluiting dan moet je nog de netbeheerder langs laten komen, die rekend daar 200 euro voor ofzo + aanpassing groepenkast (4p hoofdschakelaar etc)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu