Aansluiting damprem, nog een keer

J-weetje

  • #1
Dag here klussers,

Ik ben bezig de zolder van mijn jaren 30 tussen woning aan te pakken en te isoleren met 80mm pir.
De opbouw zoals voorzien straks: pannen, panlatten, dampopen folie, dakbeschot, 80mm pir, rachel ondersteuning, damprem, rachels, stuc of gipsplaat.
De rachels komen net over de gordingen te lopen zodat ook de damprem in een zo groot mogelijk vlak door kan lopen.
Ik heb al veel informatie gevonden echter kom ik uit een vraagstuk niet. Hoe sluit ik de damprem aan op de hobbelige kalkzandsteen metsel muur (richting de buren)? Ik heb de dikte van een rachel + stucplaat om deze aansluiting te maken, is dat voldoende? Ik lees verschillende dingen als: butyl tape, speciale kit, knellatten maar kom er niet uit. Kan iemand mij de gouden tip geven? Bij voorbaat dank!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
PUR platen zijn meestal aan twee kanten voorzien van een aluminiumcachering, deze cachering is dampdicht. De naden afplakken met tape. Plaats die platen met 1 cm van de muur en vul dit met PUR schuim.
PUR uit laten harden afsnijden en afwerken met aluplakband. Effe rommelen.
 

J-weetje

  • #3
De PIR platen die ik wil gebruiken hebben inderdaad aan alu laag. Echter, omdat ik best wat past stukjes moet maken, tussen de gordingen isoleer en daardoor best wat onderbrekingen heb dacht ik dat het verstandig was om toch een damprem te plaatsen. Vandaar mijn vraag.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Op de gordingen of de vuren ondersteuning de damprem aanbrengen en dan raggels en de gipsplaat. Raggels zo hoog dat de schroeven van de gipsplaat niet de damprem doorboren.
 

J-weetje

  • #5
Goede tip m.b.t. de lengte schroef en dike rachel. Echter blijft mijn onduidelijkheid hoe de damprem goed aan te sluiten op de ongelijke muur.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Een flinke ril kit op de muur, daar de damprem inplakken en afwerken, klemmen met een lat of aluprofiel.

Of eerst een strook PE tegen het dakbeschot. Vervolgens isolatie en de andere werkzaamheden.
De strook vouw je later naar het vlak en maak het dicht met kleef en tape. Daarna de rest van de latten en de platen.
 

J-weetje

  • #7
Dat is een goede tip! Daar ga ik eens verder mee puzzelen. Zijn er nog eisen aan de kit? heb ik zo'n speciale luchdicht kit nodig of kan ik een gewone ms polymeer kit gebruiken voor het lijmen op de muur?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu