Cellulose inblazen

EdwinNatuurlijk

  • #1
Hallo Wgb,
Ik zit met eenzelfde vraag en zie dat jij kennelijk dauwpunt kan berekenen.

Mijn opbouw wordt van buiten naar binnen:
Dakpan-54mm luchtspouw-50mm PIR plaat-OSB of mulitplex plaat??-30cm luchtspouw welke ik wil vullen met cellulose-gipsplaat 12mm.

Inblazen via buitenzijde bedacht.
Ben benieuwd of dit vochtproblemen kan geven door te beperkte damprem van gipsplaten en dampdichtheid van PIR platen. Moeten de PIR platen misschien op meerdere plaatsen worden geperforeerd?

Andere overweging zou kunnen zijn een Pro Clima dampscherm over bestaande gipsplaten aanbrengen en afwerken met gipsplaten.

Alvast super bedankt voor je hulp! Mocht je nog een snellere oplossing zien ben ik uiteraard benieuwd!
 

EdwinNatuurlijk

  • #2
O ja, vergeet nog te vermelden dat er ook een gestorte betonnen schoorsteen door de isolatie loopt. Deze is natuurlijk warm als er wordt gestookt, maar dat hoeft straks hopelijk een stuk minder :D
Dus hoe voorkom ik dat deze koudebrug vocht gaat aantrekken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Ook bijna dezelfde vragen horen in een nieuw topic geplaatst te worden, topic kapen mag hier niet.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Gesimuleerd. Gipsplaat 12,5 mm, damprem PE 0,2 mm, Celulose isolatie 300 mm, OSB 20 mm, PU schuim 50 mm, dakpannen op raggelwerk. U=: 0,104 W/m²K
Een intelligente damprem kan wel maar is niet nodig omdat er na het PUR schuim geen laag meer aanwezig is die dampremmend is. Warmtestroom kan altijd ongehinderd door naar de buitenlucht.
Intelligent is ontwikkeld om op bijvoorbeeld een koud platdak met bitumen (dampdicht) aan de onderzijde veiliger te kunnen isoleren.

Een constructie zonder damprem kan ook. U=: 0,127 W/m²K is dan de waarde zonder die 50 mm PUR schuim op het dak. Het simuleren van een geperforeerd dak is niet mogelijk. :wink:

Hoe de bestaande dakvloer en de PUR geperforeerd zou moet worden geen idee. Het gaat dan om het aantal gaten, met welke diameter of oppervlak en welke afstand deze onderling deze zouden moeten hebben.

Vocht aantrekken voorkomen is isoleren en dampremmen.
 

EdwinNatuurlijk

  • #5
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik kan dus zelfs achter bestaande gipsplaat, zonder damprem aan te brengen, cellulose inbrengen zonder vochtophoping in de constructie te krijgen doordat de PIR platen dampdoorlatend genoeg zijn (zelfs zonder perforaties)?
Dat klinkt fantastisch! Kan je echter nog inschatten of ik daarmee (bijna) in een kritisch gebied kom, of zie je helemaal geen probleem?
Kan ik zelf ook met zo’n rekentool spelen, of is dit dure software?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Nee dat kan niet.

Ik heb een constructie gesimuleerd volgens mijn opsomming en daar zit een PE damprem in.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu