Vlakke lichtkoepel/lessenaarsdak maken

WillemCl

  • #1
Hallo allen,

Momenteel ben ik bezig om een overkapping te bouwen. Deze bestaat onder andere uit houtwerk.
Nu wil ik 2x een lichtkoepel maken van ongeveer 3x1 meter per stuk.

Ik wil hier een lessenaarsdak/vlakke lichtkoepel voor gebruiken (licht aflopend zodat het water etc er af gaat). Echter zou ik deze zelf willen maken in plaats van een exemplaar kopen.

Nu heb ik opstaande randen die bekleed worden met EPDM, hierop zou dan nog de glasplaat gemonteerd moeten worden.
Is het mogelijk om dit te maken zonder klemprofielen?

Zelf had ik bedacht om een glasplaat (55.2) die iets groter is dan het gat+balken, waardoor deze aan alle zijden oversteekt, bovenop de houten opstaande randen te bevestigen. Vervolgens aan alle zijden een hoeklatje erop kitten, die naar beneden wijst, zodat regenwater nooit via de onderkant van de glasplaat terug naar binnen loopt, maar via deze hoeklatje naar op het dak zelf valt.

Kan ik bijvoorbeeld rubbers op de balken leggen en deze en de glasplaat vervolgens vastkitten? Of zal de glasplaat dan loskomen bij een stevige wind?

Ik kan nergens op internet vinden of dit voldoende is, of dat ik toch klemprofielen moet gebruiken om de glasplaat te bevestigen. Een beloopbare vlakke lichtstraat maakt naar mijn idee gebruik van hetzelfde principe. Echter is het mij daar niet geheel duidelijk hoe deze glasplaat aan het onderstel bevestigd is.


De overkapping is gewoon open aan de voor en zijkanten, het is dus geen tuinkamer.

Hopelijk kan iemand mij tips geven hoe dit het beste te maken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu