Lekkage boven raamkozijn

Ellenb87

  • #1
Goedemorgen,

Om even een duidelijk beeld te geven probeer ik het hele verhaal even op te schrijven... sorry voor de lap tekst ;)

23 april 2018 hebben wij een nieuw kozijn in onze voorgevel laten plaatsen.
Bovenaan het kozijn zit deze rechtsbovenaan tegen de latei aan, en links zit er een gleuf boven van zo'n 1 cm.
Omdat het al een oud huis is (bouwjaar rond 1910), en het gat waar het raamkozijn in is geplaatst niet meer helemaal haaks is zei de aannemer dat dat nou eenmaal niet anders kon, maar dat het verder geen kwaad kon omdat er 'trekband'(?) (zwart foam-achtig spul) overal langsheen zit en dat zou uitzetten en dan was het gewoon goed dicht.

Ik heb er geen verstand van, dus dat zal misschien wel altijd zo gebeuren?

Wat ik wel slordig in aangezicht vond, is dat links langs het kozijn (als je goed kijkt te zien op de foto), het gat tijdens het plaatsen een beetje is bijgeslepen om het kozijn er passend in te krijgen. Nu weet ik niet hoe ik dit het beste uit kan leggen, maar de stukken waar net een nieuwe steen begon, zijn er ook helemaal uitgevallen tijdens het slijpen. Misschien makkelijker te begrijpen dat als ik zeg dat je op de foto rechts van het kozijn een strakke muur ziet, en links langs het kozijn allemaal inkepingen. Maar dat kon ook geen kwaad ivm het band. en dat band zie je inderdaad ook wel zitten als je in die gleuven kijkt.

Maar goed, nu komt het probleem...
Gisteravond met die harde onweer, regen en wind stond ik voor het raam te kijken, toen ik plots druppels op de vensterbank hoorde vallen, en daar bleek inmiddels al een plasje te liggen. De druppels gingen steeds sneller, en toen ik omhoog keek bleken er meerdere stralen te zijn waar druppels vanaf vielen.

Toen ik mijn man erbij haalde en naast mij stond, voelde hij ook ineens wind, en dit bleek linksonder (op de foto van de voorgevel dus rechtsonder) weg te komen tussen het kozijn en de vensterbank door. en niet een heel klein beetje ook, want toen we er een blaadje a4 papier voor hielden wapperde deze.

Op de 2e foto zie je de stralen die we gister zagen lopen. Aan de kringen eromheen te zien heeft er waarschijnlijk ook al wel vaker vochtigheid/water gezeten. (Ff ter info, het op de foto donkere/gelige gedeelte bovenaan is ons plafond dat nog gesausd moet worden ;) De witte strook waar je die vochtranden op ziet is, zoals je misschien wel kan zien, al wel gesausd toen ik het kozijn na montage aan de binnenkant had geverfd.


Nu is mijn grote vraag... Is dit een gevalletje 'helaas pindakaas' dat heb je nou eenmaal met oudere huizen?
Of is dit, zoals wij inmiddels zelf doen vermoeden, een geval van verkeerde montage, en kunnen wij hiervoor het bedrijf aansprakelijk stellen?

Ik hoop graag jullie mening/visie hierover te horen...

Alvast bedankt! :)




 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Je vraagt hier feitelijk om het geleverde werk van een aannemer te beoordelen. Daar is Klusidee niet voor bedoeld.
Je kan echter wel nagaan dat er een oorzakelijk verband zit tussen het plaatsen van het kozijn en de lekkage als die er voor die tijd niet was.

Dus neem contact op met de aannemer om het een en ander te bespreken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu