Welk kozijnhout voor 54mm deuren

Rikpost

  • #1


Goedendag medeklussers .
Ik heb een paar openslaande deuren gekocht .
Super zware kwaliteit dus dat is mooi maar ze zijn ook 54mm dik .
Dit gaat met standaard kozijnhout niet lukken ,ik wil ook nog tochtband of strippen gebruiken .
Ook de scharnieren zijn nog al bijzonder ,Nooit gezien !
Moet ik mu zelf raamhout laten profileren oid ?
Wie Kan mij verder op weg helpen ?
Vast bedankt
 

JANBAR

  • #2
Quoten = overbodig - mod

misschien is er bij jou in de buurt een houtbewerkings bedrijf, wat deuren/kozijnen enz. maakt en ook voor particulieren werkt. bij mij zit er 1 op het ind. terrein en ik koop al mijn (kozijn) hout aldaar.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
54 past prima in standaard kozijnhout volgens mij
(de huidige ramen en deuren zijn 67) met een sponning waar tochtbanden in zitten)
 

Rikpost

  • #4
Ja ik heb inmiddels begrepen dat die sponning inderdaad voor een rubber pees is .
Dus die extra dikte heb ik dan niet nodig .
Toch is het iets speciaals met die scharnieren die passen niet in standaard kozijnhout .
En de deur ligt niet lekker in de sponning hij steekt dan net uit .dat vind ik niet mooi
Ik heb besloten zelf de sponningen te zagen en te frezen .

Kan iemand mij nog iets meer vertellen over de scharnieren ?
Maar bedankt voor alle reacties voor zo ver :cool:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik zou de scharnieren vervangen voor een versie met lagers.
 

Rikpost

  • #6
Ja dat zou ik ook wel willen maar het profiel van de deur laat niets anders toe dan deze scharnieren .
Of ik moet de sponning van de deur aanpassen .
Misschien dat ik dat ook wel doe ,maar even over nadenken :-) !
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Zo te zien valt dat wel uit te vullen met een lat. Of je zaagt die sponning er af. Die heeft toch geen functie in een nieuw (standaard) kozijn.

Deze scharnieren zijn ook niet echt inbraakveilig zo te zien. Waren het binnendeuren die nu als buitendeuren gebruikt gaan worden? Dan zijn er nog meer aandachtspunten.
 

Rikpost

  • #8
Nee het zijn wel echt buitendeuren met driepuntssluitinging en een deur die je vast kunt zetten en een loopdeur .
Er zitten nog wel gaten in de scharnieren om er losse dievenklauwen in te kunnen zetten .
Die sponning is er denk ik juist voor zodat hij in een standaard kozijn komt ,daar komt dan de tochtwering in .
Maar ik denk dat ik sowieso heel de Boel .
ga verhaspelen ,kan ik er desnoods ook kantelaaf scharnieren in kwijt .
Een lat in de sponning lijmen kan inderdaad goed want de sponning is nu wel erg groot .
Maar mogelijkheden genoeg ik ga de kozijnen zelf profileren ,inderdaad wel zo de deuren aanpassen dat ik gelagerde scharnieren kan gebruiken met dievenklauwen .

Inmiddels wel het merk van de scharnieren gevonden die zijn van KFV .
Maar nergens documentatie .
Die lange lip is 60 mm als je die op een standaard kozijn schroeft komt de deur een eind uit de sponning waardoor je aan de binnenkant dan een kier hebt van 5mm .
Dus die kozijnen zijn denk ik wel maatwerk geweest .
Ik kan nergens zo’n combinatie vinden dus ik vraag het mij ook maar niet meer af en maak het naar mijn eigen zin .
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Standaard kozijnen hebben ook hun beperkingen. Dus als de deuren heel erg zwaar zijn is een grotere kozijnmaat misschien wel verstandig.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu