Gebruik van loodmenie op constructiebalken

Kees37

  • #1
Hallo,

Ik heb een vraag over het gebruik van loodmenie op (IPE) constructiebalken.
De sloop van een in 1995 gebouwde aanbouw heeft een aantal constructiebalken en kokerprofielen opgeleverd.
Dit staal is behandeld met rode menie dat ik er graag af wil schuren.
Mijn vraag is: kan deze menie lood bevatten of was het gebruik van loodmenie omstreeks 1995 al verboden?

Een zoektocht op internet heeft tot nu toe weinig informatie opgeleverd.
Er zijn loodverf testen te koop maar deze zijn, voorzover ik kan zien, moeilijk verkrijgbaar in Nederland.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Meestal is loodmenie oranje en ijzermenie roodbruin.
Even googlen op loodmenie en ijzermenie kunt u het verschil bij de afbeeldingen duidelijk zien.
Als het loodmenie is gebruik dan goede adembescherming, alleen zo'n dopje is niet voldoende.
 

De Bob

  • #3
Ongeveer tot 1970 werden loodhoudende verven gebruikt in huizen.

Als u zoekt op -loodverf testen- dan zijn en verschillende adressen in NL. die deze testen verkopen.(wattenstaafje test)

Is zo'n test positief laat dan de balken stralen, lood is zeer giftig, maar de kans dat er geen lood op zit vanaf 1995 is aanwezig.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik heb een jaar of 10 geleden loodvrije menie gekocht van een bouwmarkt huismerk en deze was oranje.
 

Kees37

  • #5
Hartelijk dank voor de snelle antwoorden.
Gezien de roodbruine kleur denk ik dat het inderdaad om ijzermenie gaat.
Gelukkig beschik ik over een goed masker met p3 filters dat ik uit voorzorg zal gebruiken.
 

De Bob

  • #6
Ok, alles beter als loodmenie.
Werkse.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
@BertPleizier, kan kloppen dat het soms oranje is, komt allebei voor.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Loodmenie gebruikten we om de koppen van opgelegde balken / binnen waterdicht en schimmelwerend te maken. Ook wel om roetaanslag in stenen van schoorsteenkanalen te isoleren zodat er geen doorslag in het stucwerk plaatsvond.Deze Loodmenie had een karakteristieke oranje kleur.

De loodvrije oranje menie van nu heeft kenmerkend grote verschillen: weeg de potten verf maar, en je weet gelijk wat met loodzwaar wordt bedoeld. Daarnaast is de dekkracht van loodvrije significant minder en is er van conserverende waarde niet echt sprake.

Ijzermenie is roodbruin en een prima primer voor metaal.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Gebruik sowieso een schuurapparaat met goede stofafzuiging + bouwzuiger.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu