Vet op matte lak. Weer lakken of eerst schuren?

Hanver

  • #1
Op een grote inbouwkast die geverfd is in kleur Drop van Gister en daarna afgewerkt met RUbbol BL Magura lak, zitten een paar vette vlekken die niet weg te halen zijn. Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Direct eroverheen lakken?
Eerst schuren en dan lakken?
Weer verven én dan lakken?

Dank voor jullie advies

Hanver
 

Robbie's

  • #2
Beter even een foto plaatsen. Misschien ligt het aan mij maar wat is het verschil tussen verven en lakken (laatste zin)?.

Ik zou het als volgt aanpakken:
1) Weet je zeker dat de vette vlekken niet weg te halen zijn, de verf is echt aangetast door die vlekken?
2) Goed ontvetten (St.Marc bijv.)
3) Licht opschuren
4) Ontstoffen (als laatste haal ik altijd mijn hand over het houtwerk heen om zeker te weten dat ik zoveel mogelijk stof heb weg gehaald)
5) Aflakken

Rob
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Vraagsteller bedoelde denk ik hetzelfde. Maar in vakjargon maken we wel degelijk gekscherend verschil: verven doen de klassificeerders met een teerbol op de Van Brienenoordbrug. Lakken valt onder schilderen en om dat goed onder de knie te krijgen moet je echt naar school. :lol:

Vetvlekken op een met watergedragen verf afgewerkt
oppervlak komen door het niet goed ontvetten van de ondergrond ( rondom deurkrukken zijn van die beroemde plekken veroorzaakt door huidvet). Deze eerst weer ontvetten met verfreiniger, licht opschuren en voorstrijken met een watergedragen AllGrund grondverf.Deze grondverf is er speciaal voor zg kritische ondergronden.

Nu gaan vet en water heel slecht samen. Het met uw hand stofvrij maken van een ondergrond die je met een watergedragen verf gaat afwerken is dan geen echte aanrader. Zelf draag ik bij de verwerking van watergedragen verf handschoenen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu