Verf (buitenkozijn) blijft barsten, hoe aanpakken?

Adelaar09

  • #1
Onze kozijnen (op het zuiden) vorig jaar grondig aangepakt. Deels kaalgeschuurd (waar nodig), gegrond, gevuld met 2K Alabastine houtrotvuller, nog een keer gronden en daarna afgelakt. Gebruik Rubbol primer en Rubbol AZ Plus hoogglans.
Maar helaas scheurt de verf weer. Zie foto's.


Lijkt op https://www.klusidee.nl/Forum/topic/verf-in-kozijn-barst.46247/ maar ik heb gewerkt in de droge periode (eind zomer) dus het hout zou goed droog zou moeten zijn.

Hoe pak ik dit goed aan?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Is het smalle stuk aan de rechterkant van de scheur een lat die tegen het kozijn zit?
 

Adelaar09

  • #3
Ja dat is de glaslat. De scheuren zitten ook op plekken die niet direct naast de glaslat zitten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik heb het vermoeden dat er een flinke naad kit op zit, die zou eraf moeten om van de scheurtjes af te zijn.
Dit lijkt me niet door werking van hout ontstaan.
 

Adelaar09

  • #5
Ik begrijp je niet goed. Er zit geen kit op het hout. De scheurtjes zitten in het hout. Tussen de glaslat en het kozijn zit wel kit, moet dat eruit? Het hout scheurt ook op andere plaatsen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Jan heeft gelijk. De kit die tussen de glaslat en kozijnstijl is aangebracht is flexibeler dan de dooroverheen aangebrachte verf. Deze kan de rek van de kit niet volgen. Dat de verf scheurvorming vertoond verder dan op de kitnaad ontstaat door schilfervorming.

Ik schreef het al eerder: we zijn erachter dat kit weekmakers bevat die de verf bros maken. Overschilderbaar wil nog niet zeggen duurzamer. Vandaar dat we steeds meer kleurkitten toepassen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Volgens mij kan je dat kozijn beter vervangen
als er scheuren in het hout zitten blijft de verf op die plaatsen stuk gaan door de werking van het hout
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Is uiteindelijk wel de beste oplossing. Dergelijke gebreken blijven wel terugkomen ook al kun je met de juiste materialen het wel een paar jaar redden.
 

Adelaar09

  • #9
Ok mannen, bedankt, dan gaan we 't nog maar weer een keer met 2componenten vullen, de kit weghalen en 't weer netjes in de lak zetten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu