Hotelschakeling wijzigen naar stopcontact en 1 schakelaar.

Bjl9011

  • #1
Hallo,

Ik heb op mijn slaapkamer een lichtschakelaar bij de deur en eentje die je kan bedienen dmv van een touwtje. Die met dat touwtje wil ik ombouwen tot stopcontact. Kan ik dan gewoon het blauwe en bruine draad aansluiten en de zwarte eruit laten? Of moet ik nog ergens anders rekening mee houden ?
 

CV__

  • #2
Bij een doos met enkel schakelaars heb je meestal geen blauw, en ook geen geelgroen. Die moet je dus er bij trekken.

Tevens; als je nu bruin hebt (en 2x zwart) bij de trekschakelaar en je geen aders wilt verwijderen moet je de bruine tevens doorverbinden met een van de zwart en de andere zwarte afdoppen. Anders werkt het lichtpunt natuurlijk helemaal niet.
 

Bjl9011

  • #3
Ik heb drie zwarte draden helaas.
Ik heb twee daarvan nu aan elkaar verbonden zodat mijn licht het nog doet. Die andere zwarte moet ik dan dus afdoppen? En een bruine en blauwe draad trekken? (Boven is geen aarde)
 

CV__

  • #4
Ja, dan zeker afdoppen.

In een halve zaterdag kun je overal in huis geelgroen eebij trekken.
 

Bjl9011

  • #5
Oké, en dan dus een blauwe en bruine bij trekken? En eventueel een geelgroene
 

CV__

  • #6
Ja. Maar met 16mm (helemaal met flexbuis) wordt dat eigenlijk voller dan de norm voorschrijft.
 

Bjl9011

  • #7
Oke, dus bij voorkeur die andere verwijderen
 

CV__

  • #8
Dat maakt het wel logischer. Twee kunnen er helemaal uit en eentje flink ingekort
 

Bjl9011

  • #9
Aha okee, dankjewel!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu