Aansluitdetails plakplaat stadsuitloop

Matje

  • #1
Op het platte dak van de garage wil ik een extra stadsuitloop maken door de mastiekschroot en boeiplank. Hiervoor ben ik op zoek naar tekeningen of foto’s van de aansluitdetails hoe de plakplaat in te werken in het dakleer. Op internet kan ik helaas geen goede voorbeelden vinden. Mogelijk zijn de details ook vastgelegd in een norm? Mogelijk kan dit mij ook verder helpen. Alvast bedankt voor de tips.

Het betreft een loden plakplaat zoals onderstaand afgebeeld.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Even voor de juiste terminologie. De foto is een zijuitloop. Vroeger kiezelbak, maar kiezel zie je niet zoveel meer op het dak.
De stadsuitloop is het deel wat je op het einde van de buis van de zijuitloop schuift. Denk erover na om een vergaarbak aan te brengen, deze dekt het gat af wat is gemaakt.

Het wordt een heel verhaal op Youtube staat dit filmpje. Ook hier wordt de zijuitloop om de dakbedekking gezet.
Bij jouw, maak het gat. Steek de zijuitloop door het gat en teken de plakplaat af in de oude bedekking. Snij deze weg en leg daar de zijuitloop in, deze komt dan bijna gelijk met bovenkant dakbedekking. Nog vragen geen probleem.
 

Matje

  • #3
Bedankt voor de reactie en de link. Filmpje heb ik gezien en geeft goed aan hoe je de zijuitloop aanbrengt. Stadsuitloop komt dan weer uit in een vergaarbak. Waar ik m.n. nog vragen over heb is het aanbrengen van het dakleer. Op het forum vond ik net nog onderstaande afbeelding. Is dit een goede manier van inwerken?

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Moet lukken.
Zorg dat de zijuitloop voldoende laag komt te liggen. Loopt het dak beter droog.
Ligt er leislag op de bestaande dakbedekking?
Om snel een goede hechting te krijgen tussen nieuwe en oude dakbedekking is het aan te bevelen de leislag met bijvoorbeeld een driehoekkrabber weg te krabben.
 

Matje

  • #5
Er ligt geen leislag op dus dat gaat goed. Zou alleen manchet 1 aanbrengen en wat hoger laten doorlopen tegen de dakopstand al niet voldoende zijn? Er komt een zinken afdeklijst over de dakopstand dus ik vraag mij af of manchet 2 dan wel zin heeft.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Als je denkt dat het met een manchet lukt kan dat ook. Je moet zeker bovenkant mastiekhoek gelijk uitkomen.
 

Matje

  • #7
Bedankt. Ik ga het op deze manier maar eens proberen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu