Aansluiten hsb op fundering

Wboer

  • #1
Beste klussers,

Wij zijn bezig met een flinke verbouwing van onze tussenwoning uit 1962. De voorgevel wordt vervangen voor een HSB gevel. Voor het aansluiten op de fundering heb ik wat vragen. Nu bestaat de half steens borstwering uit baksteen die op een funderingsbalk van 12cm gemetseld is. Ik wil het oude metselwerk verwijderen en op de betonnen balk metselblokken zetten die enigszins isoleren. Ik heb een tekening gemaakt hoe de opbouw van de muur mogelijk gaat worden. Kunnen jullie adviseren welke soort metselblokken hiervoor geschikt zijn? Ik neem aan dat ze vorstbestendig moeten zijn omdat ze buiten de isolerende schil geplaatst zijn.

Ik wil 3 ventilatiekokers voor de kruipruimte in de blokken/stenen verwerken.

Alle opmerkingen/tips zijn welkom!



 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
12cm funderingsbalk is best weinig. Wat voor fundering is het?

Hier is gasbeton geschikt voor. Vraag de benodigde druksterkte op bij je constructeur.

Het detail is wat slecht te zien. Vergeet vooral niet de ventilatie van de kruipruimte! Aan voor- en achterkant van het huis.
Ik lees volgens mij "open gevelbekleding". Dan is de verkeerde folie getekend. Je hebt een UV-bestendige folie nodig, en alle naden moeten afgetaped worden. Controleer de gebruiksvoorschriften van deze producten.
 

Wboer

  • #3
Beste IJkenhout,

Bedankt voor je snelle reactie!

Hier even 2 tekeningen van de fundering. De fundering is met 16 houten palen van 18 meter onderheid. Ze hebben een 2 meter lange betonnen oplanger. De afmetingen van de balken onder de draagmuren zijn 40cm hoog bij +/- 30cm breed en lopen allemaal over de lengte richting van het huis. Deze balken zijn aan de voor en achterzijde verbonden met een balk van 12cm. De gevel van de 1e verdieping wordt gedragen door houten balken dus de betonnen balk van 12cm draagt alleen de gevel van de BG (groot raamkozijn en borstwering).





De kruipruimte wordt geventileerd door 3ventilatiekokers aan de voor- en achterzijde.

Voor de folie in de gevel was ik de UV bestendigheid vergeten te vermelden op de tekening. Maar bedankt voor de alertheid!

Er is overigens een constructeur betrokken bij het project (voor doorbraak muur/doorbekenen vloer/palenplan uitbouw enz). Deze heeft het (net als alle andere constructeurs nu denk ik;) heel erg druk en wil hem niet voor kleinigheden lastigvallen.

Dus gasbeton met voldoende druksterkte gebruiken voor de basis van het houtskelet?..

Mvg Wouter
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik zou de balken ook mee isoleren. Op deze wijze kan je met hele platen werken, minder snijverlies. Er zijn ook platen met en sponning. Op tekening zijn het haken.
Zet op de balken een patroon van klampjes, maat van de isolatieplaten.
 

Wboer

  • #5
Dank voor je reactie Wgb!

Dat zou een mooie oplossing zijn... de isolatiewaarde is hierdoor veel hoger, makkelijker installeren en minder snijverlies zoals je al aangaf. We houden wel minder (nauwelijks) kruipruimte over en hoe zit het met de ventilatie van de balken? Moeten die niet vrij kunnen “ademen
 

Wboer

  • #6


De ruimte onder de balken is 40cm, isolatie die we al hebben is 20cm pir. Houden dus niet veel over. Is dit heel erg? Wat zou een reden kunnen zijn dat je in de kruipruimte moet kunnen? Riolering, bekabeling?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Je moet de ventilatie van de kruipruimte ventileren met lucht van buiten. Dus de ruimte tussen onderzijde PUR en de bovenkant van de aarde.
Mijn ervaring is dat het altijd handig is als je later toch nog kabels of buizen kan aanbrengen. Je weet nooit wat er in de toekomst gaat veranderen.
Let op met het plan hoe de isolatie aan te brengen.
Zorg dat je recht en haaks gaat werken dus niet beginnen met een muur te volgen beter is later die afwijking, het scheve tussen de muur en de isolatie aan te vullen met PUR schuim.
 

Wboer

  • #8
Ik denk dat ik de isolatie toch maar tussen de balken ga aanbrengen. In combinatie met de balken en de 200mm PIR is de isolatiewaarde nog steeds ongeveer RC5. Het hebben van een kruipruimte is een voordeel dat zwaarder weegt dan installatiegemak en een hogere RC waarde (die toch al vrij hoog is voor een renovatie).

Voor het op maat zagen van de EPS platen heb ik een zaagmal gemaakt



Dat ben ik ook van plan met de PIR platen. Ik hoop dat ik daar met een handzaag doorheen kom! Zo niet, dan huur ik een aligatorzaag voor deze klus. De balken liggen nog los dus zo kan ik mooi de isolatie op maat zagen en dan pas de balk er tegenaan vastzetten. Als het werkt zoals ik heb uitgedacht dan wordt het een redelijk kierloos geheel. Tips zijn altijd welkom!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Staat me bij dat PUR met aluminium cachering wat lastiger zaagt. De alu aan de onderzijde van de plaat heeft de neiging om los te scheuren. Ligt de plaat geklemd in de mal zou dat niet kunnen gebeuren. Even testje maken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu