Somfy handzeder Telis4 instellen.

Vand.M

  • #1
Omdat de oude Telis 4 RTS handzender soms wel en soms niet goed meer werkte heb ik een nieuwe overgenomen van iemand.
Er zijn 4 rolluiken die alle 4 op één dezelfde groep in de meterkast zitten.
Omdat ik begreep dat ik alle rolluiken stroomloos moest maken en telkens maar één rolluik van stroom mocht voorzien, heb ik een snoer aan één kant voorzien van een stekker die ik in een stekkerdoos met schakelaar had gestoken.
De andere kant van het snoer verbond ik met het kroonsteentje in het rolluik nadat ik de kap aan de buitenkant had verwijderd.

Met de schakelaar van de stekkerdoos bediende ik dan telkens één rolluik per keer.
Het betreffende rolluik haalde ik dan 2 sec van de stroom af dan 10 sec stroom erop
dan weer 2 seconden stroom eraf dan de stroom er weer op.
De betreffende motor maakte dan 5 sec lang een beweging naar boven of naar beneden.
Op de handzender koos ik dan het gewenste kanaal.
Op de achterkant drukte ik dan de programeer-knop in en hield ik vast tot het rolluik bewoog en liet dan gelijk los.
En het rolluik werkte op de handzender op het gekozen kanaal.
Zo heb ik dit dus bij alle4 de rolluiken gedaan en dat werkte goed.
Maar toen wilde ik, net zoals met de oude Telis 4, dat ook alle 4 de rolluiken tegelijk te bedienen (omhoog of omlaag) zouden zijn.

Toen heb ik denk ik wat fout gedaan.
Ik heb toen alle 4 de kanalen geselecteerd (alle 4 de ledjes gingen aan) en heb toen de groep in de meterkast waar alle rolluiken op staan, net zoals bij het instellen van de afzonderlijke rolluiken, het zelfde ritueel aangehouden.
Dus stroom er op er weer af etc.
Alleen nu gebruikte ik de schakelaar in de meterkast als aan en uit schakelaar ipv. de schakelaar op stekkerdoos.

En inderdaad werkte het goed en kon ik alle rolluiken tegelijk omhoog of omlaag laten gaan.
Helaas kon ik toen de rolluiken niet meer individueel dienen.
Dus nu werkt alleen maar alle 4 tegelijk omhoog of omlaag.

De vraag is nu moet ik de hele procedure nu opnieuw gaan doen en hoe kan ik het zo krijgen dat ik de rolluiken één voor één kan bedienen maar ook alle vier tegelijk omhoog of omlaag kan laten gaan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu