Gevelbalk monteren

Hharbers

  • #1
Ik heb een in gemetselde met spouw uitgevoerde L-vormige schuur.
Nu wil ik het open gedeelte van 3 x6 meter gaan overkappen.

Ik heb vuren gelamineerde hout 270x90 gekregen
2 balken van 6 meter en 2 balken van 3 meter
Tevens heb ik 9 vuren 38x90 balken
Hiermee maak ik frame van 3x6m met de tussenbalken op hoh 60 cm.

Dak komt met 1 lange en een korte kant vast aan schuur. Ik hoef dan op maar 1 hoek een koker als ondefsteuning te plaatsen

Nu wil ik de 270x90 als gevelbalk tegen het metselwerk aan monteren. Kan dit met kozijnpluggen 10x160 doen bijv hoh 60cm.
Zou ik dan last krijgen dat achterkant balk kan gaan rotten omdat deze tegen gevel zit en niet kan ventileren? Eventueel eerst gronden?
Of monteren met carrosserieringen tussen gevel en balk zodat hij kan ventileren?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
In de grondverf is wel verstandig. Zorg dat de aansluiting straks zo is dat er geen water achterlangs loopt.

Maar het hoeft niet zo'n grote balk te zijn, als die tegen een muur aan zit.

Kan je een schets maken van de constructie, en een foto plaatsen van de schuur? Dan is de rest wat beter in te schatten.
 

Hharbers

  • #3


Bijgaand foto van mijn bijgebouw.
Overkapping van 6x3m komt precies boven het terras wat erligt.

Gelbalk komt op plaats van de luifel en links op de korte muur. Bovenkant balk ongeveer gelijk aan bovenkant zinken daktrim.
Zo kan ik epdm dakbedekking van nieuwe dak aansluiten onder de daktrim zodat gevel droog blijft.
Afschot nieuwe dak naar lange muur
Stadsuitlopen van bestaande dak afwateren op nieuwe dak. Nieuwe dak sluit ik met 2 onder uitlopen op de bestaande zinken hwa.
Oude en nieuwe dak is ca 45m2 en heeft samen 3 hwa uitlopen
 

Hharbers

  • #4
O ja waarom zo'n zware constructie?

Ik kan protype dakconstructie 3x6m kompleet met balken, platen isolatie epdm Etc krijgen wat bedoeld is om vrijstaand op 4x 100x100 kolommen te staan.

Heeft als proto in elkaar gezeten dus alles past al in elkaar

Ik moet hem enkel uit elkaar halen, transporteren en weer in elkaar zetten met nog 1 kolom eronder en rest aan gevel vast maken

Maar hoe aan gevel bevestigen
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
De balk vlak onder de daktrim is een slimme oplossing, dan is het makkelijk om het water daar weg te houden. Als je de balken tegen de muur niet wilt schilderen is het met een klein beetje ventilatie erachter ook goed. Boor niet te dicht bij de (boven)rand van de muur.
Hharbers schreef:
Tevens heb ik 9 vuren 38x90 balken hoh 60 cm.
Deze balken zijn aan de lichte kant. Heb je de mogelijkheid deze hoh 300 te leggen? Al heeft het al zo gezeten, dus het zal niet snel instorten. Zie de balkenschuif:

 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu