Tegels inmetselen zitkuil?

Paul84

  • #1
Beste allemaal,

In mijn tuin ben ik momenteel bezig met het aanleggen van een zitkuil/verlaagde zithoek. De zitkuil bestaat uit een grotendeels cirkelvormig zitgedeelte met in het midden een ronde vuurput.

Tussen de zitbank en de vuurput wil ik het liefst zo groot mogelijke tegels plaatsen. Hier heb ik echter wel twee vragen over:

1. Aangezien het loopgedeelte waar de tegels moeten komen een cirkel is, dienen alle tegels rond afgezaagd/gesneden te worden om er in te kunnen passen. Aangezien de meeste geschikte tuintegels nogal dik zijn (4cm), lijkt me dit een nogal hels karwei en twijfel ik ook heel erg of dit wel mooi wordt. Ik had daarom het idee om de tegels heel te laten en deze mee te metselen in de muur van het zitgedeelte en de vuurput (de fundering en onderkant van beide muren bevinden zich onder het tegelniveau). Is dit mogelijk of verwacht jullie problemen bij deze manier?

2. De loopcirkel heeft een binnendiameter van 120cm en een buitendiameter van 240cm (60 cm breed pad). Als ik gebruik maak van tegels van 60 bij 60 cm blijven er echter wel maar weinig voegen over, waardoor het regenwater afgevoerd kan worden. Onder de tegels ben ik wel van plan een drainage aan te leggen bestaande uit gaten met hydrokorrels en een laag van 12 cm flint. Is dit voldoende drainage of is het verstandiger om gebruik te maken van kleinere tegels?

Alvast bedankt,

Groeten Paul
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu