Dampremmende folie vs kant en klare afwerksysteem

Brother

  • #1
Hoi,

Ik ben me aan het oriënteren om mijn dak van binnenuit te isoleren. Ik kwam meerdere systemen tegen die het werk verkorten en goedkoper maken. Namelijk isolatie waar er met afwerkpanelen wordt gewerkt die ook een dampremmende functie hebben. Een alles in een oplossing zodat je niet meer hoeft te stuken of rachelwerk hoeft te plaatsen. Dus je zet van die 'blokken' aan glaswol of pur met afwerkpanelen tegen elkaar en dan hoef je alleen nog met wat strips af te werken.

Dit soort snelle alles in een oplossingen wordt toch door meerdere grote spelers aangeboden. Alleen de oude methode met dampremmende folie, werkt met het idee dat je alles met die folie hermetish moet afsluiten om het vocht tegen te houden.

Nu vroeg ik me af. Dat nieuwe systeem is dat ook 100% dampremmend als een dampremmende folie. Ik weet dat de fabrikanten hier ook wel hebben over nagedacht. Maar het heeft natuurlijk veel naden tussen alle blokken. En een strip eroverheen plakken en de blokken goed tegen elkaar duwen zou dat afdoende zijn om het vocht tegen te houden?


Ik hoor graag jullie visie hierover.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Goeie vraag. Dampdicht is het zeker niet. Maar als je het vergelijkt met hoe de meeste zolders voorzien worden van folie (niet afplakken aansluitingen en gaten voor elektra), is het redelijk vergelijkbaar denk ik.

Ik heb er een zolder mee geisoleerd. De afwerkprofielen heb ik nog wel grotendeels afgekit, omdat deze niet overal mooi aansloten. Behalve dat is het best een mooi en snel systeem. Ik had steenwol geloof ik.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Vraag ik me ook af. Al meerdere keren getypt, ze hebben mij wijs gemaakt beslist de nietjes met tape afplakken waarmee de dampremmer is bevestigd. Interessant doenerij of valt het wel mee allemaal, of is er een andere reden?
Kijk ik naar het aanbrengen van die platen, wat een mooi systeem. Wat profieltjes aanbrengen en klikken, klaar is Kees. Dampdicht genoeg?
 

Brother

  • #4
Dit systeem zou me veel werk schelen. Maar ik vind het moeilijk om te besluiten dat het systeem dampremmend genoeg is. Wat is wijsheid....? Ooit wil ik de was er bijvoorbeeld laten drogen. Maar ik ken genoeg mensen die hun zolder hebben geïsoleerd maar de helft heeft niet toegepast wat hier op het forum staat qua informatie. En dus gewoon hun was laten drogen.

Daarnaast, neem ik aan dat die bedrijven weten wat ze doen. En dat dit systeem wellicht de toekomst heeft met revolutie in Nederland die eraan komt qua verduurzaming. Kan me niet voorstellen dat isolatie bedrijven niet gaan werken met dit snelle systeem, scheelt veel loonkosten.

Dus.....is het veilig genoeg qua dampremming om dit systeem te gebruiken. IJkenhout u gaf aan dat u het gebruikt heeft. Ik neem aan dat u geen problemen heeft ondervonden?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu