Volgorde trap beitsen

LVries

  • #1
Goedenavond,

Ik ben vorige week begonnen met het afbranden van de oude verf en lijmresten op mijn trap. Nu ben ik van plan om de trap daarna helemaal kaal te schuren en de treden daarna te beitsen met een eiken gekleurde transparante beits.
De stootborden wil ik wit (9010) verven, maar ik ben na allerlei artikelen te hebben gelezen een beetje in de war.
Wat is de beste volgorde die ik kan hanteren wat betreft opvullen, beitsen, kitten, lakken en schilderen?

Ik heb onder andere gelezen dat je eerst één laag moet beitsen, daarna de gaten moet opvullen en dan nogmaals moet beitsen. Voor de netheid lijkt het mij het best om als allerlaatste stap te kitten met een acrylaatkit (9010).

Dus mijn plan volgorde nu is:
- Kaal schuren
- één laag beitsen
- Gaten opvullen, met iets waar de beits intrekt?
- nogmaals beitsen
- stootborden schilderen
- aflakken traptreden aflakken, met? Iets antislips misschien?

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken :)

Alvast bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Welke beits, dekkend of transparant.
 

LVries

  • #3
Transparante
 

De Bob

  • #4
U heeft in u opening aangegeven dat u de treden kaal wil schuren en daarna te beitsen met een eiken gekleurde transparante beits, maar:

U kunt beter eerst de (gaten) na het totaal schuren op vullen met een mengsel van cellose en schuurstof van de treden. 1 of meerdere keren.
Cellose (bindmiddel) kochten we vroeger bij Fijnhout, maar die heeft dat niet meer in hun pakket.
Het wordt nu verkocht door b.v. F..........(google)
24 uur laten drogen en fijn na schuren.

Men gebruikt ook wel witte houtlijm met zaagstof, maar dat laat meestal zwarte vlekken achter, dat ligt aan de hout soort. Geen aanrader.

Het voordeel van vullen eerst te doen, is dat u de raparatie's veel minder gaat zien door de volgende lagen.

Het is makkelijker om eerst de stootborden enz. wit te lakken en dan daarna de treden, andersom kunt u snel de treden raken met de witte verf.

Dan u volgorde:
Ontvetten/schuren/Beschadigingen opvullen met cellose met zaagstof/schuren/stootborden wit lakken/treden beitsen.

En als laatste kitten met een heel dun laagje kit, want het blijft altijd in het zicht.

U kunt ook van te voren kitten , dat goed laten drogen, en over schilderen, maar dan moet u wel met de kwast de hoeken besnijden.
Afplakken na het kitten lukt niet, want dan trekt u de kit er weer uit.

Daarna kunt u zo nodig met een blanke anti slip lak de treden behandelen.
 

De Bob

  • #5
Aanvulling/verbetering op bovenstaande schrijffout:

Geen cellose maar CELLOCOL.

sorry.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Niet goed gelezen dat het transparante beits was, excuus.

Bij transparante beits blijven de opgevulde stukjes zichtbaar, bij vulmiddel maar ook bij gebruik van houtstof en lijm, bij dekkende beits hebt u dat probleem niet.
De beits blijft op het vulmiddel liggen, het trekt er niet in en daardoor blijft het zichtbaar en op de opgevulde plekken zit kleurverschil en de beits gaat er op die plekken sneller weer af bij het lopen op de trap.
 

De Bob

  • #7
Wij hebben een 100 tal m2 vloeren zo bewerkt met een prachtig resultaat.

Vanwaar weer deze conclussie.
Lees ook de info van het product

Misschien is u ervaring nuttige Info voor TS.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Het lijkt me toch duidelijk hoe ik er over denk, staat er m.i duidelijk..
 

De Bob

  • #9
Ok, excuus dan, ik las iets anders.
 

LVries

  • #10
Bedankt voor jullie advies! Ik denk dat ik voor Alsibois hout plamuur ga. Deze schijnt transparante beits echt goed op te nemen.
Verder volgen ik de aanwijzingen van De Bob!
 

De Bob

  • #11
Maak een proef op één trede, zowel voor de beits kleur als vuller.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu