Constructie hoogslaper en kast

Barra

  • #1
Om de beschikbare ruimte in de kamer van onze dochter efficiënt te benutten willen we een halfhoogslaper maken. Hieronder komen twee diepe kasten en ruimte voor een bureautje of chillhoek.

De wens is om onder het bed zo veel mogelijk hoogte te behouden. Liefst 140cm of in elk geval 130cm. Om boven de matras zo veel mogelijk hoogte over te houden willen we zo weinig mogelijk ruimte verliezen aan de constructie.

Aan de lange kant en één kopse kant kan het bed aan een betonnen muur hangen. In de hoek moet ook de kast komen.

Voor het bed is mijn idee om een kant-en-klare lattenbodem in een bak te leggen (240x90). Deze wil ik van underlayment maken en zoveel als nodig is versterken met balkjes.

Ook de kast wil ik van underlayment maken. Ongeveer de helft van het bed komt op de kast te rusten.

Schematische weergave:


Onder de "zwevende" hoek willen we het liefst geen poot. Ophangen aan het plafond is geen optie.

De lattenbodem en de omkisting van het bed hebben van zichzelf al enige stijfheid. Aan de achterkant komt het geheel aan de muur te hangen. Wat moet ik hier nog aan toevoegen om de uitkraging/overstek van het bed veilig te maken?

Zou het toevoegen van enkele balkjes in de lengterichting van de bak (van bijvoorbeeld 44x44 of 44x69) voldoende zijn?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als de kast op de hoek stevig genoeg is, kan daar het bed op rusten. Op een kolom. De bevestiging aan de wand krijgt dan wel een kracht naar boven, dus dat moet anders vast gemaakt worden dan normaal. De korte zijkant bij voorkeur (min of meer) momentvast aan de muur vastmaken.
 

Barra

  • #3
Bedankt voor deze reactie.

De kast wil ik maken van staande platen underlayment van 18mm met een tussenruimte van 60cm. Hiertussen komen rollende bakken zodat je een diepe apothekerskast krijgt.

Zou dat stevig genoeg zijn om als kolom te dienen?
De buitenste plaat (die als kolom zou dienen) zou ik aan de achterkant kunnen fixeren aan de muur en/of dubbel kunnen uitvoeren. Als alternatief voor platen zou ik ook een skelet van vuren balkjes kunnen maken. Het liefst houd ik het zo slank en simpel mogelijk.

Hoe dik moet ik de regels/balken in de bedbak houden om de zaak stijf genoeg te maken? Of geeft de ombouw genoeg stijfheid?

Mijn gedachte op dit moment is om de lattenbodem te laten rusten op regels van 33x44 of 44x44 (1 aan de muur en 1 tegen de binnenzijde van de bedbak).
Tussen deze regels en de kast zou dan nog een liggende plaat underlayment komen welke dubbelt als onderzijde van de bedbak en verbinding tussen de staande delen van de kast.
Eventueel kan ik de bedbak in de lengterichting verstevigen met extra balkjes op de onderplaat.

Het opvangen van de opwaartse kracht bij de muur is inderdaad een aandachtspunt maar niet bezwaarlijk. De "bedbak" wordt 40cm langer dan de matras, waarin ik een stevig aan de muur gefixeerde regel kan verstoppen, die dan over de constructieve balkjes van de bedbak heen zou lopen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Als kolom denk ik eerder aan een 2x3tje.

Zijkanten van bedden (planken) zijn meestal flink overmaats, dus ook ruim voldoende in dit geval. Plaats eens een schets (met houtafmetingen) van hoe je het nu gedacht hebt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu