Wasdroger BEKO DCU 720030 geeft..

Fdeb

  • #1
..onze droger, die we goed onderhouden, bijna na elke droogbeurt, meldt via z'n lampjes, dat het filter gereinigd moet worden en het water reservoir vol is, wat beiden niet zo is.
Ook valt op dat er (meer) condens zit op, om het handvat van het waterreservoir. Onder aan het deksel zie ik ook condens al lijkt me dat logisch..

We hebben zelf achter, rechtsonder de machine gekeken waar een soort vlotter zit met een schakelaar, 2 slangetjes uitkomen die we beide konden doorblazen, en een zwart pompje zit.
Er zat in het kamertje wat stof en een centimeter hoog water. Alles gelijk verwijderd en schoon gemaakt.

De machine doet, lijkt, zijn werk wel echter vielen de boven omschreven zaken, ons wel op.
Reden voor aktie?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je hebt het over het schoonmaken van het filter. Maar heb je de condensor ook regelmatig schoongemaakt? Daar gaat alle lucht doorheen en als die dicht zit zal het verwarmingselement zijn warmte niet goed kwijt kunnen en daarom sneller oververhit raken.

Als het verwarmingselement te heet wordt omdat het onvoldoende doorstroming heeft zal het filterlampje gaan branden. Het thermostaatje dat daarin zit weet niet of het te heet worden komt doordat het filter niet is schoongemaakt of door iets heel anders. Oorzaken kunnen o.a. zijn:
- Condensorunit zit dicht (zie boven)
- Verwarmingselement zit vol stof
- Ventilatorunit zit vol stof
- De ventilatorschoepen zitten niet goed meer vast op de aandrijfas, waardoor er onvoldoende lucht door het verwarmingselement geblazen wordt.
En natuurlijk kunnen er nog andere gedeelten zijn die verstopt zitten, waardoor dus de luchtdoorstroming onvoldoende is.

Het schoonmaken van de condensorunit vind je in de gebruiksaanwijzing. Voor het reinigen van andere onderdelen zal de droger uit elkaar moeten om te kijken waar eventuele verstoppingen zitten.
 

Fdeb

  • #3
Kees, dank voor uw uitgebreide reactie. U heeft er verstand van merk ik. :wink:

De condensor wordt zo'n vier tot 6 wekelijks goed uitgespoeld. (vreemde manier naar mijn inzien, stof en water achter dunne lamellentjes, lijkt me moeilijk reinigen en om verstopping vragen..)
Als ik goed kijk zie ik rechts wel wat stof tussen de lamellen maar links kan ik er nagenoeg doorheen kijken.
De condensor lijkt ook niet echt op een vervang artikel als ik kijk hoe duur hij is of is dat wel aan te raden?
Onze machine is 5 a 6 jaar oud en wordt vrij intensief gebruikt.

Ik heb intussen alle kanten (behalve het voorpaneel) open staan en alles goed uitgezogen. Genoeg stof overal maar geen echte ophopingen.
De Condensorunit, ventilatorunit, verwarmelement, schoepen zijn allemaal stofvrij gemaakt en ook niet noemenswaardig vies geweest. Schoepen zitten echt vast op hun as.

Volgens mij heb ik alle mogelijke luchtdoorstromingen gehad (benaderbaar vanaf de buitenzijde van de machine)

Ik ga hem denk ik maar weer even laten draaien om te zien of en wat hij daarna gaat aangeven. Is een nieuwe condensor een wijze/nodige optie volgens u?

Ik heb wel ontdekt dat van beide loopwielen (2 stuks?)
het rubber? loopvlak is vergaan en gedeeltelijk is afgebrokkeld. Daar zal ik we wat mee moeten want als het loopvlak eraf is geeft dat wat millimeters speling en waarschijnlijk meer rumoer.

Grt.,
Frank
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Fdeb schreef:
Is een nieuwe condensor een wijze/nodige optie volgens u?
Als ie niet verstopt is en ook niet lek zou ik niet weten waarom je die zou vervangen.
Fdeb schreef:
Kees, dank voor uw uitgebreide reactie. U heeft er verstand van merk ik. :wink:
Nou niet echt hoor, ik ben ook maar een amateur.

Maar het principe van 'filter reinigen' en hoe dat vastgesteld wordt is bij vrijwel alle (klassieke, niet warmtepomp-) drogers hetzelfde: als het verwarmingselement te heet wordt en de beveiligingthermostaat (clixon) er daardoor uit gaat, wordt daarmee het sein "filter vol" veroorzaakt. Dat is dan de eerste vorm van beveiliging, meestal is er nog een tweede, die de verwarming permanent uit zet indien het eerste thermostaat niet werkte.
 

Fdeb

  • #5
De machine weer geheel gemonteerd en laten draaien/drogen.
Doet prima zn werk en geeft wanneer hij klaar is gewoon weer de 2 meldingen als opgegeven in het eerste bericht.
Belangrijker vind ik dat de opvangbak lade flink gecondenseerd is, wat voorheen niet zo was..
Ik heb geen idee wat ik hiermee verder kan/moet doen!?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik zou het verder helaas ook niet weten.
 

Fdeb

  • #7
..in ieder geval bedankt voor de moeite, Kees 👍
 

Fdeb

  • #8
Fdeb schreef:
Ik heb wel ontdekt dat van beide loopwielen (2 stuks?)
het rubber? loopvlak is vergaan en gedeeltelijk is afgebrokkeld. Daar zal ik we wat mee moeten want als het loopvlak eraf is geeft dat wat millimeters speling en waarschijnlijk meer rummoer..
Kees, dit wel aanpakken of is t verwaarloosbaar?
 

Fdeb

  • #9
.andere 'kenners' nog tips/ideeën!??
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu