Verticale sleuf zagen in achtergevel vlak naast zijgevel

Porreltinus

  • #1


Ben bezig met aanbouw 2,5 m x 6,5 m tegen achtergevel aan van hoekhuis. Om koudebruggen te voorkomen wil ik verticale sleuven zagen van 3 m hoog en 30 cm / 15 cm breed in de bestaande buitenmuur en de nieuwe muren daarin laten verzinken (zie schets). Een buurman heeft jaren geleden zelfde gedaan met goed resultaat. Echter dat betrof een tussenwoning en ik heb een hoekwoning en zou dus een sleuf moeten zagen vlak naast de zijgevel. Ik denk dat dit geen gevolgen heeft omdat zowel de achtermuur als de zijmuur alleen verticale krachten te verwerken heeft. Is dit een juiste veronderstelling of moet ik ook rekening houden met verticale krachten? (De latei in de achtergevel wordt gehandhaafd en ongeveer 0,5 m daarboven komt een laag foamglas en de loodslab)
 

Porreltinus

  • #2
Met laatste verticale bedoelde ik natuurlijk horizontale krachten
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Al een idee hou je de ventilatie van de spouw in stand hout?
 

Porreltinus

  • #4
Ja, ik trek een buis (2,5 m) vanaf oude muur naar de nieuwe muur. Deze ovaal platte buis komt in/onder de isolatie (100 mm) die nog aangebracht gaat worden op de fundering. Hierbovenop komt nog dekvloer van 70 mm beton.
Boven de loodslab boven de latei komen een paar open stootvoegen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Porreltinus schreef:
omdat zowel de achtermuur als de zijmuur alleen verticale krachten te verwerken heeft.
Nee, dit is niet correct. De achtergevel is vaak nodig voor de stabiliteit. Al zal het binnenblad daarin het belangrijkst zijn. Vraag dit na bij je constructeur.
 

Porreltinus

  • #6
Dank voor reactie. Dat zal ik doen. Ik zal antwoord van constructeur later posten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu